Lucrările de modernizare a magistralei de cale ferată dinte Brașov-Sighișoara au devenit mult mai scumpe față de valoarea estimată, ca urmare a majorării costurilor pentru materialele de construcții și nu numai. Astfel, recent, CFR a semnat un act adițional cu Asocierea RailWorks, formată din Aktor S.A.(Lider), Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A, pentru indexarea prețurilor prevăzute în contractul inițial.
Astfel, valoarea contractului a fost majorată de la suma de 2.742.486.532,49 lei, la 2.912.737.840,49 lei fără TVA, respectiv un total cu TVA de 3,46 miliarde de lei. Vorbim de o majorare totală de 170.251.308,00 Lei, fără TVA, ca urmare a implementării ordonanței guvernamentale 64/09.05.2022 și a Instrucțiunii DGPET (Direcției Generale Programe Europene Transport) nr. 2/14.12.2023, în conformitate cu prevederile de pe portalul de achiziții publice.
Contractul pentru această investiție este finanţat din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei al Uniunii Europene (85%) şi din bugetul de stat, iar perioada de implementare este de 108 luni de la data emiterii ordinului de începere, din care 48 de luni aferente execuţiei şi 60 de luni pentru garanţie. Teoretic, treaba ar trebui terminată până la finalul acestui an, respectiv în 4 ani de la semnarea contractului, însă lucrările au avansat greoi și abia în această primăvară a început și partea cea mai grea, respectiv noile tuneluri dintre Apața și Cața, de pe tronson în lungime de 43 km și 28 kilometri după finalizare ca urmare a scurtării traseului.
În topul căilor ferate lente
În prezent, calea ferată din Brașov și Sighișoara este una dintre cele mai lente trenurile care nu opresc în toate stațiile fac peste trei ore, așadar au o viteză medie de 42 km/h, pe traseul de 128 km. Când lucrările vor fi gata, viteza medie ar trebui să fie și de 100 km/h. Acum sunt și întârzieri, fiindcă trenurile se așteaptă unul pe altul în câteva gări de pe parcurs: Augustin, Racoș, Rupea, Cața, Vânători sau Albești.