Anunțat cu surle și trâmbițe în noiembrie 2022, proiectul de amenajare a 20 de kilometri de piste pentru biciclete în Brașov, cu fonduri nerambursabile de la Administrația Fondului de Mediu, s-a soldat cu un eșec.
Practic, la acea vreme municipalitatea, în parteneriat cu Asociația Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Brașov (AMDDTPBV), a depus o solicitare de finanțare nerambursabilă prin Administrația Fondului pentru Mediu în valoare totală de 10,2 milioane de lei, inclusiv TVA, pentru amenajarea a 19,9 kilometri de piste pentru biciclete.
În iulie 2023, AFM a publicat lista solicitaților cărora li s-au respins cererile de finanțare prin acest program care era adresat unităților administrativ-teritoriale și asociaţiile de dezvoltare intercomunitară și care avea o finanțare totală de 500 de milioane de lei. Unul dintre motivele care au dus la respingerea cererii de finanțare a fost faptul că solicitantul, respectiv că Asociația Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Brașov figura cu o datorie de 1 leu în evidențele fiscale.
Nu s-au respectat toate cerințele din ghidul solicitantului
„Solicitantul figurează cu datorii la ANAF conform certificatului fiscal prezentat. Nu sunt respectate conditiile de eligibilitate mentionate la art. 10 alin 1. lit. f). Cheltuielile aferente capitolului 4 din deviz nu sunt detaliate așa cum sunt ele menționate în cadrul art. 12 alin. 1 lit a) din ghidul de finanțare. Nu s-a prezentat împuternicirea/actul administrativ prin care persoana care va semna cererea de finanţare este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz”, sunt motivele de respingere potrivit AFM.
Împotriva soluției de respingere Asociația Metropolitană de Transport a formulat contestație, dar comitetul director al AFM a decis să respingă contestația. Practic, fusese rezolvată problema datoriei de 1 leu, dar celelalte neconcordanțe semnalate anterior de comisia de evaluare a proiectelor nu fuseseră clarificate.
AMDDTPBV vrea ca instanța să clarifice aspectele disputate
De cealaltă parte, președintele Asociației Metropolitane de Transport, Dragoș David, a declarat pentru BizBrașov că datoria a fost plătită la data depunerii și argumentul acceptat de AFM, iar pentru celelalte motive expuse de AFM și menținute în urma contestației, AMDDTPBV vrea să deschidă o acțiune în instanță. Acesta a adăugat faptul că de fapt în spatele acestui refuz sunt anumite interese politice. „În urma contestației depuse de AMDDTPBv, a fost acceptat argumentul conform căruia, la data depunerii cererii de finanțare nu existau datorii, însă au fost menținute celelalte dou prevederi, respectiv cele legate de structura devizului general și de împuternicirea domnului Cătălin Frangulea. În urma analizării argumentelor Administrației Fondului de Mediu, echipa asociației va propune Adunării Generale inițierea unei acțiuni în instanță împotriva Administrației Fondului de Mediu care se clarifice aspectele disputate. În ceea ce privește structura devizului, în hotărârea de Guvern (prin care era aprobat programul – n.r.) apare structura folosită de noi, care a fost apoi modificată printr-un ordin de ministru, care este însă un act juridic inferior”, a explicat Dragoș David.
Mulți kilometri în planuri, nici unul în realitate
Acest proiect pentru care se doreau bani nerambursabili de la AFM venea în completarea celorlalte proiecte ale primăriei pentru amenajarea de trasee pentru cicliști: „Calea verde a municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic”, cele două trasee finanțate prin Programul Operațional Regional (pentru care s-a pierdut finanțarea nerambursabilă din cauza întârzierilor) și pistele pentru care s-a solicitat finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Astfel, s-ar fi ajuns la un total de 80 de kilometri de trasee pentru ciclism, dar, din nefericire, nici un kilometru nu s-a realizat până la această dată.
De exemplu, deși au trecut șase ani de când a fost inițiat proiectul, de către fostul primar George Scripcaru, Primăria Brașov nu a reușit să găsească un constructor pentru amenajarea traseelor dintre Poienelor și Centrul Civic și Poienelor – La Iepure. Acestea fuseseră finanțate din bani europeni, dar finanțările s-au pierdut, după ce actuala administrație a acuzat vicii de proiectare, iar apoi s-a pierdut printre proceduri și birocrație.
2 comentarii
Impotența și incompetenta
Asa se pierd fonduri si la nivelul Tari fonduri nerambursabile de la UE datorita NEGLIJENTEI,LUPTA DINTRE PARTIDE si INDOLENTEI BIROCRATICE.Bineinteles nu raspunde nimeni ba chiar uni PLIMBATORI DE HARTII se aleg si cu prime de PERFORMANTA. UNDE ESTI TU TEPES DOAMNE ?