Profesorul de Matematică de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, Cătălin Ciupală, le transmite liceenilor că pot lua Bacalaureatul, la vară, cu minimum nota 8 dacă „iei exercițiile din ultimii ani și le faci până nu mai poți”, mai ales după ce Ministerul a anunțat că va calibra subiectele în funcție de itemii „de succes” [adică în funcție de subiectele care au fost rezolvate de cei mai mulți dintre elevi, la simulare – N.Red.].
„Cu alte cuvinte, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes”, spune Ciupală, potrivit edupedu.ro.
Întrebat ce le recomandă elevilor de clasa a XII-a până la examenul din vară, Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov, subliniază că însuși Ministerul a spus într-un comunicat de presă că va calibra subiectele în funcție de itemi favorabili, de succes.
„Cu alte cuvinte, noi dacă vrem să avem succes, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes.
Concret, dacă vrei să iei Bacul, iei ultimele exerciții din ultimii ani, le faci, până nu mai poți și ei bacul cu minimum 8. Prea multe lucruri deștepte n-o să găsești în anul acesta, (…) mai ales că e an electoral”, a spus Ciupală.
„Cred că sistemic ar trebui să ne concentrăm pe o îmbunătățire a paradigmei școlare, de a îmbunătăți modul de predare, de a gândi altfel programele școlare în bine. Sincer, sunt oarecum deranjat de faptul că toată finalitatea este pentru un examen, când de fapt copiii ar trebui să învețe pentru viață, pentru ei înșiși. Acum, discutăm la română și la istorie, eu remarc mari carențe ale elevilor în a citi. Pur și simplu nu citesc, nici măcar ceea ce le place. Deci sunt foarte pesimist în zona aceasta, nu citesc aproape deloc… Restul, tiktok-uri. Cred că ar trebui ca noi să ne gândim pe termen lung și nu doar să ne gândim ce am putea să facem.
Evident că eu, de exemplu, pot să zic: foarte bine, să se ia subiectele de la Bacalaureat din ultimii ani, pentru că nu se schimbă nimic în ultimii 10, 15, 20-30 de ani. Paradigma de subiect este de aceeași de aproape 30 de ani la matematică, mici diferențe în formularea subiectelor în sensul îmbunătățirii lor. Chiar sunt mult mai precise, dar pe de altă parte s-a diminuat din calitate. Deci, pot să ia BAC-ul cu o notă acceptabil, pur și simplu trebuie să ia subiectul de simulare, pentru că așa ne-a zis și ministerul, și să rezolve aceleași tipuri de probleme, pentru că nu o să se schimbe aproape nimic. De fapt, Ministerul a și spus că va calibra subiectele în funcție de itemii favorabili, de succes. Cu alte cuvinte, noi dacă vrem să avem succes, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes.
Problema este ce vom face pe viitor, pentru că lucrurile nu sunt roz. Cred că este o greșeală pe modul de transmitere din partea Ministerului că trebuie să avem un succes doar pentru bacalaureat și că noi trebuie să ne fixăm doar pentru bacalaureat, pentru că sunt mulți colegi care sunt demotivați să lucreze serios la clasă, pentru că la BAC se dă prea ușor. Atenție, nu prea ușor, nerelevant câteodată! Mulți dintre noi ne simțim oarecum ciudat când mergem în fața elevilor să le dezvoltăm competențele din programa școlară, când vedem că nu sunt evaluate aceste tipuri de competențe. De remarcat faptul că în analiza pe care am făcut-o eu la subiectul la clasa a XII-a, la doi itemi nu am găsit competențele din programa școlară la care se făcea referire, pur și simplu nu le-am găsit.
Ar trebui pe termen lung să ne gândim ce facem noi cu sistemul nostru educațional, pentru că sistemic nu este în regulă. Concret, dacă vrei să iei BAC-ul, iei ultimele exerciții din ultimii ani, le execuți, le faci până nu mai poți și ei BAC-ul cu minimum opt. Prea multe lucruri deștepte n-o să găsești în anul acesta sau nu mă aștept să fie prea multe raționamente interesante, prea multe lucruri deosebite într-un subiect din Bacul 2024, mai ales că e an electoral. (…) Paradigma subiectelor la mate nu s-a schimbat. Sunt nerelevante. Să ne uităm doar la alte bacalaureate, să ne uităm la testele PISA, cât de relevante sunt pentru evaluarea competențelor versus ce avem noi. În sensul ăsta mă refer, la relevanță, nu dificultate, nu altceva, ci pur și simplu la relevanță prin prisma competențelor pe care, teoretic, le-am dezvoltat în liceu”, spune Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna”.
Citiți mai multe detalii, pe edupedu.ro.