Pandemia și școala online au dus la o izolare a elevilor, care nu au mai comunicat la fel de mult cu profesorii, colegii și nici măcar cu părinții. Confruntându-se cu acest sentiment de singurătate, aceștia sunt mult mai vulnerabili la pericolele și modelele negative din mediul online.
Peste 20% dintre copiii care trăiesc în mediul rural afirmă că sunt doar uneori sau nu sunt niciodată fericiți, iar 7% afirmă că au o viață rea, conform celor mai recente statistici realizate de Fundația World Vision România.
Copiii din mediul rural ori din alte categorii vulnerabile, fără posibilități materiale, sunt victime perfecte ale manipulatorilor media. Singura șansă a acestora la un viitor este educația, un sistem modern de învățământ care să le ofere tuturor copiilor șanse egale, indiferent de mediul de proveniență și starea materială a familiei.
Instigarea copiilor la atacuri împotriva profesorilor este simptomul unei crize de autoritate atât ăn familie, cât și în școală, unde corpul profesoral joacă un rol esențial. Profesorii nu pot fi în niciun caz considerați inamici ai copiilor sau ai drepturilor și libertăților acestora.
Se pare că 6% dintre copii nu au încredere niciodată sau doar uneori în adulții cu care locuiesc, 8% cred că familia nu este niciodată alături de ei când au nevoie de ajutor, iar 23% susțin că un membru al familiei petrece timp cu ei doar uneori sau niciodată.
În 2020, încrederea copiilor în părinți a scăzut cu 14%, ajugând astfel la 79%. În acest context, succesul public al unor persoane care insuflă și instigă la ură și care au priză la copii nu este deloc surprinzător.
Principala sursă de informare pentru acești copii despre subiecte extrem de sensibile precum violența sexuală este Internetul (o treime dintre ei), inclusiv site-urile pornografice, conform unui studiu World Vision din 2019.
„Ne aflăm pe o pantă periculoasă. Generațiile care se află în pragul maturizării și de care depinde viitorul țării trebuie să beneficieze de educație împotriva știrilor false, de educație civică și juridică, de educație cu privire la siguranța pe internet și bullying, inclusiv manifestările sale online. Tranziția forțată către o școală digitală înseamnă, printre altele, că trebuie să acceptăm că trăim într-o nouă realitate, la care este nevoie să ne adaptăm. Altfel, primele victime vor fi cei mai vulnerabili dintre noi: copiii fără posibilităţi materiale şi lipsiți de apărare”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.