În contextul actual, acela al creșterii volumului solicitărilor de pașapoarte, programul de lucru cu publicul a fost prelungit, iar timpul de emitere a pașapoartelor a fost redus, după cum se arată într-un comunicat de miercuri al Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Cei care vor să își facă pașaport trebuie să știe că cererile de eliberare a pașapoartelor pot fi depuse, în țară, la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte, nu doar pe raza domiciliului, în baza unei programări online prealabile.
Care sunt pașii de urmat pentru obținerea unui pașaport
În primă fază, potrivit informațiilor emise de Direcția Generală de Pașapoarte, pentru a obține un pașaport, cei interesați trebuie să depună o cerere de eliberare a pașaportului simplu electronic sau a pașaportului simplu temporar, în baza unei programări efectuate pe platforma www.epasapoarte.ro, cu mențiunea că cererile pot fi depuse în țară, la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte.
Astfel, în situația în care nu mai sunt locuri disponibile pentru programare în perioada dorită pe raza domiciliului, cei interesați pot verifica disponibilitatea în județele limitrofe, menționează Direcția Generală de Pașapoarte.
De asemenea, dacă se întâmpină dificultăți în realizarea unei programări online, se poate accesa un tutorial realizat în acest sens, disponibil aici.
Ulterior efectuării programării, pe adresa de e-mail introdusă va fi trimis un mesaj de confirmare a acesteia, iar dacă programarea nu va fi confirmată în termen de două ore de la primirea mesajului, va fi anulată.
Documentele necesare
În ceea ce privește documentele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic pentru persoanele majore și care au domiciliul în România, acestea sunt:
1. Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
2. Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
3. Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Ce taxe trebuie plătite
Taxele care trebuie achitate pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic sunt în valoare de 258 lei, pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani și de 234 lei, pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani. Acestea pot fi plătite la ghișee fizie sau online.
Pașaportul simplu electronic se poate ridica, la cerere, de la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte sau oficiu consular/misiune diplomatică, al/a României în străinătate sau poate fi expediat la domiciuliu prin servicii de curierat, însă contracost.
Potrivit comunicatului MAI, în prezent, pașaportul se eliberează în termen de două zile lucrătoare de la momentul depunerii cererii, iar în perioada următoare activitatea de lucru cu publicul se va putea desfășura și în weekend, pentru a reducere timpul de răspuns.