98% dintre afacerile din sectorul IMM-urilor din România sunt microîntreprinderi de tip SRL, cu sediul la domiciliul proprietarilor sau la o căsuţă poştală, cu maxim 2 angajaţi şi afaceri de până în 100 de milioane de lei/anual, relevă un studiu privind business-ul întreprinderilor micro, mici şi mijlocii (IMM).
Studiul KeysFin, prezintă în cele peste 90 de pagini o radiografie completă a business-ului din sectorul IMM din România, care identifică evoluţia acestora (situaţia infiinţărilor de firme, radierilor, insolvenţelor, falimentelor, la nivel naţional, regional şi pe judeţe, forma juridică sub care activează, domeniile de activitate,evoluţia cifrei de afaceri -inclusiv situaţia activelor, plăţilor restante şi disponibilităţilor, a forţei de munca etc.), potenţialul de investiţii (domeniile care au înregistrat cel mai bun rezultat financiar în ultimii 10 ani, zonele geografice unde există sectoare de business insuficient dezvoltate etc.) şi riscurile asociate (comportament de plată, datorii, situaţie active etc.).
La nivel geografic, cele mai multe IMM-uri sunt localizate în zona Bucureşti-Ilfov, urmată de Constanţa, Timişoara, Braşov, Cluj şi Arad. „Cum economia românească înseamnă în mare parte comerţ, faptul că în zona Bucureşti-Ilfov se face cel mai mare profit ţine de existenţa unei infrastructuri de business şi clientelă care asigură o turaţie optimă a motorului economic. Evoluţia afacerilor este influenţată, bineînţeles, de rata ridicată a populaţiei şi a veniturilor substanţial mai ridicate decât în alte regiuni”, afirmă experţii. Statisticile arată, pe de altă parte, că cele mai riscante zone de afaceri se derulează în Centru, Nord-Vest şi Sud-Est, acolo unde sunt înregistrate cele mai multe firme în insolvenţă. „Radiografia business-ului românesc remarcă existenţa unei legături directe şi strânse între nivelul de dezvoltare a economiei şi puterea de cumpărare din zonele respective”.
Potrivit datelor obţinute de la peste 600.000 de firme înregistrate în ultimii 10 ani, cele mai multe firme sunt SRL-uri, detinute de acţionari români, cu vârsta de peste 40 de ani, în majoritate bărbaţi, şi care activează în principal în comerţ. Doar 2% dintre IMM-uri sunt înregistrate la RECOM ca societate pe acţiuni (S.A.) Statistica arată, totodată, că cele mai multe firme au până în 50 de angajaţi şi derulează afaceri mai mici de 100 mil. lei anual. 40% din totalul business-urilor IMM-urilor sunt în domeniul „Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor”. Industria prelucrătoare asigură 20% din ponderea cifrei de afaceri, urmată de sectorul construcţiilor , cu 10 % şi domeniile „Transport şi depozitare” şi „Agricultura, silvicultura şi pescuit”.
La polul opus se situează domeniile de Intermedieri financiare/ asigurări, spectacole culturale/ recreative, învăţământ, Producţia/ furnizarea de energie electrică, gaze si gestionarea deseurilor, cu o pondere de numai 6% din afacerile totale ale IMM-uri lor. „În absenţa unui capital investiţional relevant, business-ul din România s-a derulat, în ultimii 10 ani, în mare parte prin IMM-uri. Vorbim de firme cu un puternic accent speculativ, implicate în tranzacţii comerciale şi prea puţin în producţie”, afirmă analiştii de la KeysFin.