Serviciul de Audit Intern al Primăriei Brașov a analizat în ultima perioadă activitatea Asociației Metropolitane pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Brașov (AMDDTP). Primarul George Scripcaru a subliniat astăzi în cadrul unei conferințe de presă că în cadrul Asociației au fost angajați și o serie de consilieri ai fostului edil Allen Coliban, care, deși plătiți de bani publici, în perioada campaniei electorale și nu numai s-au ocupat de denigrarea altor politicieni și chiar înjurarea acestora.
În total, Allen Coliban și cei doi viceprimari au avut 43 de consilieri personali, dintre care 24 erau plătiți și alți 19 erau voluntar, neremunerați. În urma acestui audit a ieșit însă la iveală că din banii Asociației, finanțată din bugetul Brașovului, respectiv din banii brașovenilor, au fost plătite persoane care s-au ocupat de imaginea USR și a fostului primar Allen Coliban.
Astfel, potrivit raportului de audit prezentat de George Scripcaru (care ar urma să fie livrat Curții de Conturi în vederea demarării măsurilor legale pentru recuperarea unor sume considerate a fi cheltuite nejustificat), Asociația a cheltuit o sumă consistentă, de 501.390 lei cu TVA, pentru „comunicarea publică”. Printre beneficiarii unor contracte se numără cameramanul care s-a ocupat de imaginea fostului edil Allen Coliban, Călin Săpunaru, precum și strategul campaniei electorale a lui Allen Coliban din 2020, activistul civic Radu Hossu.
Astfel, cu firma Bluesoft SRL Brașov, al cărei administrator este Călin Săpunaru, Asociația de Transport a încheiat în 2023 un contract în valoare de 180.880 cu TVA având ca obiect prestarea serviciilor de producție grafică/audio-video în vederea promovării proiectelor de dezvoltare ale membrilor AMDDTP Brașov. Administratorul firmei era însă și angajat al Asociației de Transport și delegat la Primăria Brașov pe funcția de consilier al primarului.
„Achiziția a fost făcută în baza unui anunț postat pe site-ul propriu al Asociației, iar 12.09.2023 a fost semnat act adițional prin care a fost modificată valoarea la suma de 255.000 fără TVA, respectiv o majorare 67,7%, fără a justifica necesitatea, fără a fi respectate prevederile legii achizițiilor publice. Facturile emise nu sunt însoțite de documente care să justifice realitatea serviciului prestat, potrivit constatării auditorilor. De altfel, vorbim și de un conflict juridic. Conform fișei postului, ca și angajat al Asociației de Transport, această persoană, care era și administrator al firmei ce presta servicii, trebuia tocmai să implementeze strategia de comunicare împreună cu directorul general, cu privire la realizarea materialele scrise și audio-video. «Din analiza fișei postului, unele atribuții ale acestui angajat (exemplificăm: „Realizarea materialelor scrise, video sau audio”) sunt similare și răspund aceluiași scop cu serviciile achiziționate», au constatat auditorii. În plus, în 23.01.2024 a mai fost semnat un contract în valoare de 126.000 fără TVA, 149.940 cu TVA, pentru servicii de filmare, editare, montare materiale de promovare – informare. Facturile nu sunt însoțite de documente privind serviciul efectuat nici în acest caz. O deficiență majoră a fost tocmai lipsa materialelor foto-video. Ar fi trebuit creată o bibliotecă cu aceste materiale, care nu este de găsit”, a precizat George Scripcaru.
Situația financiară a firmei Bluesoft SRL Brașov potrivit datelor Ministerului Finanțelor:
Potrivi raportului de audit, fostul director general al asociației a formulat următoarea clarificare cu privire la necesitatea încheierii acestor contracte :„s-a constatat că o deficiență majoră în demersurile de comunicare ale asociației o reprezintă lipsa materialelor foto video proprii. … În urma consultării cu președintele asociației am ajuns la concluzia că este nevoie de un demers de lungă durată prin care în fiecare lună să fie produse materiale video care să constituie o bibliotecă pentru următoarele demersuri de comunicare… pentru a le folosi în propriile demersuri de comunicare zilnică/periodică”.
Actualul director al Asociației, George Cornea, a subliniat faptul că singurul lucru care i-a parvenit ca finalitate a acestor contracte este un stick de memorie, pe care sunt încărcate materiale video de promovare ale unor proiecte ale Primăriei Brașov și ale fostului primar Allen Coliban, nimic însă legat de activitatea asociației în sine.
Un alt contract încheiat de Asociația de Transport a fost și cu firma Internet Retaiing Office SRL, administrată de către Radu Hossu. „Un contract pe o perioadă de 6 luni încheiat în data de 11.06.2024, cu o valoare de 48.000 de lei, respectiv 8.000 de lei/lună. Contractul a încetat de comun acord 26.11.2024 și prevedea 9 tipuri consultanță: concepere strategie de comunicare cu 4 activități; și administrare resurse online cu 4 activități, dar fără a fi detaliate prețurile pe tipuri de servicii/activități, și fără a rezulta modul de formare a prețului contractului. A fost prezentat și un Raport final de proiect care cuprinde justificarea unui număr de 520 ore, și o Analiza de piață pentru AMDDTPBV, dar aceste înscrisuri nu au fost înregistrate și semnate”, a adăugat primarul. Coincidență, din Consiliul Director al Asociației, care a aprobat contractul, făcea parte Flavia Boghiu, partenera de viață a lui Radu Hossu. Boghiu spune, însă, că în momentul semnării contractului era suspendată din funcția de viceprimar și, inclusiv, de membru al Consiliului Director. „Începând cu luna martie 2024 eu am avut contractul suspendat, astfel ca nu reprezentam nimic, nicăieri”, a precizat Boghiu.
Situația financiară a firmeiRetaiing Office SRL Brașov potrivit datelor Ministerului Finanțelor:
Un alt contract prezentat de primarul Scripcaru la capitolul „Comunicare” în urma auditului, a fost semnat de Asociație Mindsoft IT Solutions SRL Sibiu, în valoare de 43.468,32 lei cu TVA din care pentru servicii de mentenanță și suport tehnic 3.265,36 lei cu TVA lunar și servicii realizare backup 357 lei cu TVA lunar. „Serviciile nu au fost recepționate, facturile nu sunt însoțite de documente care să confirme prestarea acestora, dar contractul a fost achitat integral, fiind efectuate plăți în sumă de 43.468,32 lei”, se precizează în audit.