Anvelopele de iarnă sunt obligatorii atunci când mașina circulă pe un drum acoperit cu zăpadă sau gheață. Șoferii care conduc autovehicule care nu au aceste cauciucuri speciale pot fi sancționați cu o amendă și rămân fără certificatul de înmatriculare al mașinii. Conform Codului Rutier 2025, această sancțiune se aplică și conducătorilor auto care au anvelope all-season, în anumite situații.
Indiferent că au anvelope de iarnă, all-season sau de vară, șoferii pot primi o amendă usturătoare dacă nu le schimbă la timp. Codul rutier stabilește o serie de reguli clare în ceea ce privește tipul de cauciucuri și gradul de uzură acceptat pentru ca autoturismul să ruleze în condiții de siguranță pe drumurile publice. Dacă anvelopele de iarnă sunt prea uzate, acestea își pierd aderența și devin la fel de periculoase precum anvelopele de vară folosite iarna.
De aceea, șoferii care sunt identificați că folosesc anvelope de iarnă sau all-season care s-au tocit dincolo de limita legală, riscă o amendă de 4.050 de lei, iar talonul auto va fi reținut până când vor face dovada că au înlocuit cauciucurile.
Cum verifici nivelul de uzură al unei anvelope
Nivelul de uzură al anvelopelor poate fi determinat printr-o verificare vizuală a înălțimii profilului, adică a benzii de rulare care „calcă” pe șosea. În general, la anvelopele noi banda de rulare are 9-11 mm înălțime. Dar, cu cât autovehiculele parcurg mai mulți kilometri, cu atât cauciucul se tocește astfel încât profilul de aderență scade. La baza profilului se află mai multe linii de ghidaj transversale, iar când anvelopa all-season su cea de iarnă s-a uzat și aceste linii de ghidaj sunt aproape de partea de sus a profilului, cauciucul trebuie înlocuit. Dacă uzura a ajuns deja la nivelul liniilor de ghidaj, se consideră că a fost depășită limita legală și riști să fii amendat. La anvelopele de iarnă, de exemplu, liniile de ghidaj se află la o înălțime de maximum 4 mm față de baza cauciucului.
Legislația rutieră nu permite circulația pe drumurile publice cu anvelope uzate, indiferentă că este vară sau iarnă. Această regulă se aplică tuturor tipurilor de cauciucuri, nu doar celor all-season. Practic, cu cât o anvelopă este mai uzată, cu atât aderența ei scade. Pe drumurile acoperite cu zăpadă e ca și când ai merge cu anvelope de vară. Iar dacă circuli cu anvelope uzate pe ploaie, riscul de acvaplanare este uriaș. În plus, distanțele de frânare se măresc și la viraje mașina poate oricând scăpa de sub control.
Un comentariu
Scrieți aici de amenzile pe care le pot lua șoferii care circulă cu autovehicule cu cauciucuri uzate. Dar de ce nu scrieți și de amenzile pe care ar trebui să le ia CNAIR-ul care ca responsabilitati administrarea, exploatarea, întretinerea, modernizarea si dezvoltarea retelei de drumuri nationale si autostrazi de pe teritoriul României, și drumurile arată ca vai mama lor. Datorită drumurilor f proaste, gradul de uzură la anvelope crește f mult. Pe ei, ca societate administrativă ia-ți luat la întrebări? Pentru gropile și denivelările din carosabil i-a amendat cineva?După ce că plătim tot felul de taxe și impozite pt drumurile proaste pe care circulăm, tot șoferii sunt de vina că au cauciucuri uzate, pe care le-au folosit și s-au uzat într-un sezon. Și asta pentru că și voi, ca presă, nu îi criticați pt aceste inconveniente,(de parcă voi ați zbura, și nu ați merge pe aceste drumuri), punând presiune tot pe șoferi.