Primul tractor produs în România, IAR 22, a fost fabricat la Uzina de avioane IAR din Brașov. Utilajul nu era de concepție românească, ci copiat.
În 1925, la Brașov s-a deschis Uzina de Avioane IAR – Industria Aeronautică Română. După încheierea celui de-al doilea Război Mondial, utilajele și secretele de fabricație ale reputatelor avioane de vânătoare românești au ajuns pe mâinile rușilor, ca pradă de război. Iar Brașovul a devenit producător de tractoare, pentru că IAR Brașov a devenit Tractorul Brașov, în 1948.
Primul tractor fabricat în ROmânia, IAR 22, a ieșit de pe porțile fabricii IAR Brașov în noiembrie 1946. Unii spun că utilajul era copiat după un model german Hanomag, alții susțin că și după un tractor sovietic Kirov, care, la rândul său, era „inspirat” de un model american Fordson.
Tractor Hanomag din anii 1940
Tractor Kirov din anii 1940
Tractorul IAR 22 avea o greutate de 3,4 tone și era echipat cu motor Diesel de 5.195 centimetri cubi, în patru timpi, cu anticamera și dispozitiv de pornire cu benzina, în 4 cilindri, care dezvolta o putere de 38 de cai. Forţa de tracţiune a IAR 22 era de 1.225 kgf.
Încă de la început, uzina a primit o comandă de 5.000 de tractoare IAR 22 din partea statului. În primul an s-au construit 280 de tractoare, iar până în 1949 au fost făcute 1.000 de bucăți.
În 1948, IAR Brașov a devenit Uzina Tractorul Brașov. În 1951, a început fabricaţia în serie a tractorului pe şenile KD-35, sub licență sovietică, utilajul fiind copiat la bază după un model american „McCormick-Deering”. Apoi, la Brașov au fost fabricate mai multe tipuri de tractoare, precum UTOS-1, UTOS-2 sau UTOS-26 (tot sub licență sovietică).
Din 1963, Tractorul Brașov a început fabricarea celebrului tractor UTB, sub licență Fiat. în 1965, tractorul U 650 fabricat la Tractorul Braşov a obținut medalia de aur și diploma de onoare la Târgul Internaţional de Maşini şi Utilaje de la Leipzig, dar se pare că acest premiu a fost „aranjat”, vezi aici. Conducerea fostei Germanii de Est nu a știut sau nu a ținut cont de faptul că tractorul U650 se baza pe un motor produs sub licență italiană și au premiat un utilaj care nu era în totalitate românesc.
După intrarea în faliment a fabricii de tractoare (produsul fabricat la Brașov devenise mai scump și mai puțin fiabil decât tractoarele făcute de alți producători), terenul pe care se întindea întreprinderea s-a transformat în dezvoltarea imobiliară Coresi, unde este expus și un model al primului tractor fabricat în România.