Săptămâna trecută, v-am prezentat un prim capitol de proiecte de dezvoltare, respectiv cel de Mediu (detalii aici), pe care fosta administrație a Brașovului a precizat că l-a lăsat „moștenire” noii administrații instalate în octombrie 2024 și pe care a susținut că îl va monitoriza cu atenție.
Un capitol al „grelei moșteniri” pe care vi-l prezentăm astăzi este cel de Mobilitate, cu un total de 44 de proiecte estimate la suma de 2.049.069.075,42 lei, care, desigur, va fi urmărit îndeaproape în ceea ce privește evoluția de către foștii edili. Ce au uitat aceștia să menționeze în spațiul public este că marea majoritate a acestor proiecte sunt proiecte pe care le moșteniseră la rândul lor în 2020, iar rezultatul după 4 ani de mandat este că foarte puține au ajuns la maturitate, unele au evoluat insignifiant, iar altele au rămas tot la stadiul de idee și a unor studii preliminare.
Să începem partea cu partea de realizări, unde avem terminalul RATBV de la Gară, inaugurat anul trecut și realizat cu o finanțare obținută încă din primăvara lui 2020. Acestuia i se alătură sistemul de monitorizare și control al traficului, finanțat tot de la acea vreme și care se apropie abia acum de final și benzile de autobuz, care teoretic au fost finalizate, dar încă nu sunt utilizate exclusiv în acest sens. Tot pe lista de realizări sunt și operaționalizarea serviciului de ridicări auto, instalarea unor stații de încărcare pentru mașinile electrice și contractarea unor noi autobuze electrice, însă de capacitate mică, care nu răspund nevoilor de pe principalele rute din oraș. Extinderea sistemului de management informatizat al transportului în comun, gândită de dinainte de 2020, ce include și modernizarea unor stații a rămas în faza de proiect, după ce achiziția de servicii nu s-a finalizat.
Parcările „pasate” dintr-o moștenire, în alta
În ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de parcare, unde fosta administrație a notat 11 proiecte cu o valoare de 305.967.846,13 lei, singurul proiect care a evoluat este cel al sistemului park&ride din Bartolomeu, după ce a avut o serie de sincope. În rest, vorbim de „vise”. Între investițiile enumerate de fosta administrație ce ar trebui continuate se regăsește, de exemplu, și parcarea subterană de la Gară, cu care foștii edili nu prea au fost însă de acord, alte park & ride-uri la intrările în oraș luate în calcul de dinainte chiar de 2019 sau parcarea subterană de la Prefectură, o altă moștenire pe care administrația Brașovului din mandatul 2020 – 2024 nu prea a fost de acord și drept urmare e tot în faza preliminară de proiect.
Un alt capitol din „testament” este și cel legat de infrastructura pentru cicliști și pietoni. Marea moștenire lăsat moștenire sunt două trasee care ar străbate orașul din Răcădău spre Poienelor, Gară și Centrul Civic și care sunt vehiculate din 2018, dar care nu au prins contur în ultimii 4 ani pe motiv de modificare proiecte și întârzieri de avize. În rest, mai avem tot felul de „studii și cercetări” despre piste care arată bine pe hârtie, dar nici unul nu a ajuns la maturitate.
Nu în ultimul rând, sub lupa fostei administrații sunt și 11 proiecte pentru „Străzi moderne”, evaluate la suma de 862.830.094,36 lei. Dintre proiectele realizate, amintim consolidarea drumului spre Poiana Brașov, care s-a surpat în vara lui 2022, și a fost refăcut anul trecut, însă în, lucru, în faza de documentații, este și un tronson mai amplu, de 2,5 km, pe porțiunea dinspre Râșnov.
În faza de studiu, a fost lăsat modernizarea și extindere unor străzi din noile zone rezidențiale (Tractorul, Stupini sau din proximitatea Căii București) sau reconfigurarea intersecției problemă de la Stadionul Municipal, unde au loc frecvent accidente și care va deveni un nod de legătură spre viitoarea Sală Polivalentă și parcarea de tip park & ride.
Moștenite, nerealizate și implicit „reportate”
Dintre proiectele mari, fosta administrație a enumerat o serie de proiecte pe care le avea de fapt în lucru primite de dinainte de 2020, cum ar fi reabilitarea unor poduri peste Ghimbășel, lărgirea străzii Institutului, precum și modernizarea străzilor Cucului (alternativă la DN 73 dinspre Cristian) și a străzii Narciselor, (o nouă legătură spre Sânpetru), unde licitația a fost lansată abia în februarie anul trecut, deși proiectul era „moștenit” deja de dinaintea instalării administrației Coliban în octombrie 2020 (detalii aici).
STADIUL în care a rămas fiecare proiect la predarea mandatului de către fosta administrașie, în OCTOMBRIE 2024, poate fi consultat AICI.