Mulți conducători auto nu știu cum trebuie să pornești corect autoturismul pe timp de iarnă și comit o greșeală care, în timp, poate să distrugă motorul mașinii. Expertul în conducere defensivă Titi Aur a explicat cum ar trebui pornită mașina, în sezonul rece, pentru a evita avarierea propulsorului.
Anul acesta, gheața sau zăpada nu au mai reprezentat un pericol foarte mare pentru șoferi, în schimb, vremea geroasă a pus la încercare motorul multor mașini. De aceea, este important ca șoferii să știe cum se pornește corect motorul pe timp de iarnă.
Nu puțini sunt cei care, imediat ce motorul a pornit, demarează grăbiți. Aceasta este, însă, o greșeală, care poate să aibă consecințe atât asupra mașinii cât și asupre mediului înconjurător. Dar nici alternativa în care, după ce ai pornit motorul stai pe loc jumătate de oră să se încălzească, nu e corectă.
„Uzurile sunt foarte mari atunci când motorul este foarte rece. Dacă pornesc motorul și îl las să meargă până la temperatura normală de funcționare, va dura foarte mult, voi polua foarte mult și va ajunge foarte greu la acea temperatură”, a explicat Titi Aur într-un clip postat pe pagina sa de Facebook.
Așadar, șoferii trebuie să fie atenți în sezonul rece la modul în care e folosit motorul, pentru a evita uzura prematură a acestuia. Iar dacă motorul e rece, să nu îl forțeze, fiindcă pot să apară avarii majore care să ducă inclusiv la distrugerea motorului. Fostul pilot de raliuri și expert în conducere defensivă spune că nu e nevoie să stăm pe loc cu motorul la ralanti.
„Ideal este ca atunci când pleci iarna, sau chiar și în perioade mai puțin reci, pornești motorul și după câteva secunde, câteva zeci de secunde, poți să pleci de pe loc. Dar, atenție! Nu îl accelerezi, nu mergi la maximum, nu îl turezi. Motorul se va încălzi mai repede decât dacă stau pe loc, nici nu voi polua, nu voi gaza locul respectiv. Motorul îl voi putea exploata la maxim doar atunci când e la temperatura ideală”, explică Titi Aur.
Așadar, atunci când motorul este rece, nu ar trebui turat peste 2.000 RPM, dar nici să stăm cu mașina pe loc 10-20 de minute. Pur și simplu, după 30-60 de secunde, putem porni la drum, dar accelerarea trebuie să fie una lentă. Astfel, vitezele să fie schimbate la puțin peste 1.500 rotații pe minut (RPM) și să evităm în primele 10-20 de minute accelerări puternice.