Trebuia sa avem deja 37 de trenuri noi Alstom în circulație, dar avem unul care merge o dată pe zi de la București spre Brașov și încă o garnitură care abia a ajuns în țară la finalul lunii trecute. Întârzierile în livrare îl vor costa pe producătorul francez peste 38 de milioane de euro.
Un act adițional din septembrie care lungește livrarea trenurilor până în ianuarie 2026 riscă să-i scape pe francezi de plata penalităților, avertizează un director din CFR. „Nu accept aşa ceva”, spune ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, care cere Autorității de Reformă Feroviară să nu dea înapoi și să taxeze producătorul pentru întârzieri. Metrorex a făcut asta și a câștigat în instanța zeci de milioane de euro.
Acuzații grave ale șefului CFR Călători. Potrivit acestuia, statul român se pregătește să renunțe la aproape 191 de milioane de lei, adică mai bine de 38,3 milioane de euro, penalități de întârziere pe care francezii de la Alstom ar trebui să le plătească pentru că nu au reușit să livreze până acum decât 2 din cele 37 de trenuri electrice cumpărate cu bani europeni de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Deocamdată doar una circulă pe ruta București-Brașov. Șeful companiei feroviare spune că a pierdut bani pentru că francezii de la Alstom nu s-au putut ține de graficul inițial de livrare al trenurilor. CFR Călători ar fi trebuit să primească 12 dintre ele. „Trebuia să avem cele 12 rame in februarie 2024. Eu am calculat un minus de neîncasări, nu de prejudiciu, de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da in judecată ARF, iar daca statul își permite să-mi plăteasca aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv Alstom, nu e treaba mea”, a declarat la Digi24 Traian Preoteasa – directorul general al CFR Călători.
Actul adițional care implică și anularea penalităților
Un act adițional semnat pe 30 septembrie între Autoritatea de Reformă Feroviară și producătorul francez, care extinde până în ianuarie 2026 termenul de livrare pentru toate cele 37 de trenuri, aduce după sine și anularea penalităților aplicate deja celor de la Alstom, spune acesta. Părere pe care francezii o împărtășesc. Într-un document obținut de Digi24, aceștia transmit ARF că prin acest act adițional și noul grafic de livrare prezentat pe 3 octombrie, se închide practic discuția despre cauzele întârzierilor livrării trenurilor și penalitățile aferente. „Nu pot accepta așa ceva și probabil că se va ajunge tot în instanță și vom câștiga ca la metrou”, spune, însă, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. Ștefan Roșeanu, fostul președinte al ARF, spune și el că graficul prezentat de Alstom este unul de informare, ”ca mai departe Autoritatea să informeze operatorii feroviari când vor primi aceste trenuri, dar nu a fost acceptat de către ARF ca acest grafic să vină și sa aducă anularea penalităților”.
Peste 2,4 miliarde de lei costă achiziția celor 37 de garnituri. În acești bani intră și întreținerea ramelor timp de 15 ani. Fiecare va avea 6 vagoane, 351 de locuri, Wi-Fi, prize cu USB, coșuri de gunoi pentru colectare selectivă, sistem de monitorizare și de informare.