Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre planurile-cadru de liceu 2025:
„Am remarcat și eu că elevii vor avea un cuvânt mai mare de spus. Ce interpretez eu sunt două lucruri. Există două tipuri de nevoi: nevoile elevilor și nevoile societății. Din câte observ eu și din câte îmi dau seama, nevoile societății sunt mai degrabă trasate prin trunchiul comun. Ori aici chiar avem, după părerea mea, destul de mult de discutat prin prisma a ceea ce se întâmplă la noi în societate, adică un analfabetism funcțional destul de ridicat, chiar foarte ridicat, o lipsă de gândire științifică, logică. Eu văd că o nevoie a societății de a îmbunătăți aceste deficiențe sau de a elimina cât se poate dintre ele”, a comentat profesorul brașovean Cătălin Ciupală, citat de edupedu.ro.
Profesorul a menționat elevii au tendința de a prefera tot ce înseamnă mai ușor și, de multe ori, nu merg pe ideea de a învăța, deoarece „a învăța înseamnă efort individual chiar foarte mare”:
„În rest, nevoile copiilor vor depinde de nevoile și de posibilitățile școlii, ceea ce, după părerea mea, pe de o parte, este un lucru bun, dar, pe de o parte, este un lucru periculos, pentru că, de multe ori, elevii au nevoi de a fi mai ușor totul. Ei merg, de multe ori, nu pe ideea de a învăța, ori a învăța înseamnă efort individual chiar foarte mare, versus a te distra, a te simți bine la școală. Aici e de discutat și de a găsit un echilibru între cele două.”
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025).
Printre cele mai criticate schimbări se numără eliminarea limbii latine din trunchiul comun al liceului, cu excepția specializării Teologie, ceea ce a determinat un apel public din partea Facultății de Litere din Iași, care subliniază importanța studiilor clasice în combaterea extremismului ideologic și în susținerea ideii de libertate, dar și de la Societatea de Studii Clasice din România.
Facultatea de Istorie a Universității din București atrage, de asemenea atenția că, potrivit noilor planuri-cadru, elevii ar putea deveni „analfabeți funcțional din punct de vedere istoric”, având în vedere că istoria și geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la real și tehnologic, urmând să fie studiate doar istoria comunismului și a holocaustului în clasele finale.
Modificările vizează și domeniul științelor exacte: fizica, chimia și biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar biologia, istoria și geografia sunt scoase de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info.
Noile planuri-cadru prevăd o creștere a numărului de ore de informatică în clasele IX-X la Mate-Info, de la una la două, scăzând apoi de la patru la trei în clasele XI-XII, în timp ce la profilul filologie sunt prevăzute mai multe ore de limba română.