Raportul JATO Dynamics cu privire la înmatriculările de mașini noi din Europa în 2024 conține un detaliu interesant: circa 5% din totalul autoturismelor vândute anul trecut în Europa au fost asamblate în România, conform economica.net.
Este un clasament surprinzător pentru mulți, dat fiind faptul că România este departe de state precum China, Germania, Japonia, SUA, Marea Britanie, Franța sau Spania în domeniul producției de mașini. Analiștii JATO Dynamics evidențiază două avantaje al industriei auto românești: distribuția produselor pe piețe importante ca volum apropiate (Germania, Marea Britanie, Franța-ceea ce generează costuri reduse în privința logisticii) și cu prețuri relativ mari date fiind veniturile potențialilor clienți.
Conform raportului JATO Dynamics, circa 21% dintre mașinile comercializate în Europape Bătrânul Continent au ca proveniență uzine din Germania. Cel mai puternic stat al Uniunii Europene este, prin urmare, și principala bază pentru producția de mașini vândută pe continent.
Apoi, din totalul de 12.909.741 autoturisme înmatriculate în cele 28 de piețe europene luate în calcul de JATO, 14% provin din Spania, alte 9,7% din Cehia și 6,7% din Franța.
România, cu o producție totală de mașini de 560.102 de unități, se află în clubul select al primilor cinci producători de mașini care au ca destinație piața din Europa. Circa 5% dintre autoturismele înmatriculate anul trecut pe continent au avut ca proveniență cele două uzine Automobile Dacia din Mioveni și Ford Otosan din Craiova.
În Top 10 al statelor de origine pentru mașinile înmatriculate anul trecut în Europa urmează, pe locul șase, China (4,9%), Turcia (4,6%), Marea Britanie (4,2%) și Slovacia (4,1%).
Producția românească de autorisme a crescut anul trecut, conform Asociației Constructorilor de Automobile din România) ACAROM, cu 9,17% față de 2023, iar primele 3 mărci produse exportate și înmatriculate în state din Europa au fost Dacia Duster (175.213 unități, conform JATO Dynamics), Ford Puma (149.112 unități) și Dacia Jogger (89.298 unități).
În raportul JATO este evidențiată și creșterea înmatriculărilor de mașini „made in China” în Europa. Astfel, dacă statul asiatic asambla în 2023 doar 3,9% dintre autoturismele cumpărate de europeni, în 2024 procentul a urcat la 4,9%.