După ce la începutul lunii, primarul George Scripcaru a decis să inspecteze cele 15 autobuze diesel second-hand (care au fost achiziționate anul trecut în mandatul fostului edil Allen Coliban prin leasing financiar), și a constatat că doar 5 sunt funcționale, la RATBV a fost efectuat un audit pentru a „dezlega” enigma acestei afaceri păguboase pentru municipalitate.
Astfel, George Scripcaru a subliniat faptul că leasing-ul a fost luat de RATBV la cererea expresă a fostului edil fiind plătit de fapt din bugetul municipiului Brașov, respectiv cheltuielile aferente fiind incluse de către operator în compensația pe care o primește de la Primărie pentru prestarea serviciului de transport public și acoperirea diferenței dintre prețul real și cel plătit pentru o călătorie.
„Ne-am trezit că municipiul Brașov plătește un leasing de 10 milioane de euro, cu două componente, una de 15 autobuze diesel second-hand, în valoare de aproximativ 3,1 milioane de euro, și cealaltă pentru autobuze noi hibrid. Cine a decis? Fostul primar care a solicitat ca RATBV să facă această achiziție, după ce Asociația de Transport Metropolitan și-a asumat traseul Gârcini – Brașov. Întâi de toate, trebuia să vadă dacă societatea are logistica și personalul necesar și apoi să impună operarea acestui traseu”, a explicat primarul.
Acesta a adăugat faptul că RATBV ar fi trebuit să beneficieze de autobuze articulate noi și „verzi” cu o finanțare prin PNRR, numai că s-a greșit „o tastă” și oportunitatea a fost ratată.
„Cei din Primărie care au aplicat la PNRR au greșit o tastă și nu au accesat finanțarea pentru autobuze de 17 metri, ci au aplicat pentru cele de 10 metri. Acestea nu răspund necesității de transport de pe anumite linii și ar fi necesare 2 autobuze în loc de câte unul și implicit și de personal suplimentar. Așa s-a ajuns să se ia autobuze vechi diesel, care au fost vopsite în verde să pară noi și «eco». Celelalte 15 autobuze noi hibrid, în loc să fie puse în circulație, au ajuns să fie depozitate într-o curte privată la Săcele și până acum o lună nu au mișcat deloc. Nici acelea nu mai porneau că li se descărcaseră bateriile. De altfel, din cele vechi au mers pe traseu maxim 7 și acum mai sunt funcționale doar 5. Dacă ne-am permis să stăm cu 15 autobuze noi pe dreapta, iar din alte 15, se folosesc numai 5, atunci cum a funcționat RATBV eficient, iar banii pentru leasing se plătesc din bugetul Brașovului, iar nimeni nu a întreabat societatea de eficiență sau de costuri”, a precizat George Scripcaru.
Prima măsură luată de către executivul municipalității a fost ca din compensația plătită de la bugetul municipiului Brașov să fie exclusă componenta ce vizează leasing-ul financiar. „Ori RATBV creează venituri proprii suplimentare, adică din profit, ca să plătească ori de urgență să înceteze aceste contract, iar inclusiv cele 5 autobuze funcționale să fie predate proprietarului. E vorba de 3,1 milioane de euro. Mai bine să renunțăm, să și le ia cei care le-au livrat. Nu putem plăti lucruri care nu sunt benefice și nu pot fi utilizate. Să vedem ce demersuri vom face din punct de vedere juridic”, a punctat primarul Brașovului.
De altfel, în jurul contractului de leasing contractat de RATBV se mai ridică o serie de semne de întrebare, iar cei responsabili vor trebui să suporte consecințele. De exemplu, după cum a spus primarul, va trebui clarificat de ce autobuzele nu au fost livrate direct la Brașov cum prevedea contractului, de ce mașinile noi au stat luni la rând depozitate într-un spațiu privat și în ce bază, de ce mașinile vechi au fost vopsite, de ce s-au plătit asigurări pentru mașini nefuncționale sau cum s-a decis ca o parte din diesel-urile nefuncționale să fie descompletate și folosite pe post de piese de schimb, în contextul în care fiind vorba de un contract de leasing sunt încă bunuri ale altui proprietar.
Un comentariu
Incepe sa miroasă a pârnaie, Colibanus.