Registrul Auto Român (RAR) a emis un comunicat prin care dezminte o serie de informații false apărute recent în spațiul public. Conform acestor ”știri”, legislația ar fi fost modificată astfel încât inspecția tehnică periodică (ITP) pentru anumite categorii de mașini să se efectueze la intervale diferite, iar reparațiile vehiculelor mai vechi de 15 ani ar fi interzise.
RAR atrage atenția că aceste afirmații sunt complet neadevărate. În acest context, va prezentăm în cele ce urmează o serie de informații referitoare la acest subiect.
”Știm că, uneori, începutul de an vine cu diferite schimbări, dar vă spunem cu siguranță că nu s-a schimbat legislația în ceea ce privește efectuarea inspecțiilor tehnice periodice (ITP) în România. Și că nu este interzisă repararea unui vehicul mai vechi de 15 ani, așa cum apare scris pe diferite platforme online. Dacă întâlniți astfel de articole, le puteți ignora fără să considerați că ați pierdut o informație importanță. Vrem să fiți în siguranță nu doar în trafic, ci și atunci când «navigați» pe internet!”, au transmis reprezentanții RAR.
În știrile false vehiculate online se susține că„mașinile personale mai noi de 10 ani trebuie să efectueze testarea tehnică o dată la doi ani, față de testarea anuală în prezent”. De asemenea, se afirmă că pentru autocare, taxiuri, ambulanțe, vehicule care transportă mărfuri periculoase și cele destinate instruirii, care au o vechime mai mare de 10 ani, „testarea tehnică ar trebui să se efectueze anual și nu semestrial, cum se întâmpla până acum”. Aceste informații sunt prezentate ca un anunț al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Totodată, aceleași surse false afirmă că există o ”lege” care, începând de anul viitor, va „elimina treptat vehiculele mai vechi și mai poluante, înlocuindu-le cu opțiuni ecologice”. Se spune că mașinile care au defecțiuni majore la componentele esențiale, cum ar fi motorul, transmisia, frânele sau direcția și care sunt considerate vechi (în jurul vârstei de 15 ani), vor fi incluse în această categorie. Aceste vehicule vor fi etichetate drept reziduale și nu vor mai putea fi reparate, urmând să fie casate. Se menționează că un regulament specific va detalia condițiile în care un vehicul este considerat ireparabil sau rezidual din punct de vedere tehnic. Acestea sunt informații false!
Din păcate, nu este prima dată când în spațiul online apar astfel de informații. Chiar anul trecut, Comisia Europeana (CE) a dezmințit știrile false larg răspândite în presa autohtonă, conform cărora cei care au mașini mai vechi de 15 ani nu le vor mai putea repara. CE a transmis că niciuna dintre măsurile propuse în legislația europeană nu interzice repararea vehiculelor, indiferent de vechimea acestora. Dimpotrivă, documentul subliniază că mai multe reglementări sunt menite să faciliteze procesul de reparare a mașinilor. Astfel, conform poziției oficiale a CE, proprietarii de vehicule vor putea alege să își repare mașinile, chiar și atunci când această decizie nu este economic avantajoasă. Comisia propune un regulament care stipulează că, în cazul în care proprietarul decide să nu mai repare autoturismul, acesta trebuie să fie eliminat responsabil din circuit, fiind trimis la o unitate autorizată de casare.
Conform OG 81/2000, ITP este obligatorie doar pentru autovehiculele înmatriculate sau înregistrate în România, nu și pentru cele înmatriculate în alte țări. Această inspecție are scopul de a asigura faptul că mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic și nu pun în pericol sănătatea sau viața șoferilor și a altor participanți la trafic.
Responsabilitatea de a merge cu mașina la ITP cade în responsabilitatea celui care apare pe certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al acesteia. Persoana care apare pe certificatul de înmatriculare sau înregistrare este deținătorul actului, fie el persoana juridică sau fizică.
Mașinile de uz personal (care nu sunt folosite pentru transportul de persoane sau mărfuri) trebuie să efectueze ITP-ul o dată la doi ani. Totuși, există o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual.
Pe de altă parte, autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, cele folosite ca taxi, pentru închiriere sau pentru transport alternativ (de exemplu, Uber sau Bolt), precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri trebuie să treacă ITP-ul la șase luni.
Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente. Tot la trei ani se face ITP-ul pentru și remorci și semiremorci apicole, precum și pentru rulote.
Autovehiculele trec de ITP doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile.
Conform legislației în vigoare, la expirarea sau anularea ITP-ului, înmatricularea vehiculului se suspendă automat. Suspendarea se ridică odată ce vehiculul promovează o nouă inspecție tehnică periodică, iar obligația efectuării ITP-ului și respectarea periodicității acestuia revine proprietarului vehiculului.