4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcțional, arată cel mai recent studiu național. Raportul a fost întocmit de o platformă educațională, în colaborare cu Ministerul Educației. Numai un elev din 10 are capacitate de a înțelege corect mesajul unui text. De asemenea, România este pe ultimele locuri în Europa raportat la rezultatele testelor PISA.
În acest context, redacția Biz Brașov a primit o posibilă explicație cu privire la cauzele acestor rezultate dezastruoase ale învățământului românesc.
Explicația vine de la un elev de clasa a 10-a care studiază la, probabil, cel mai bun Colegiu Național din Brașov și unul dintre cele mai bune din România. Din motive lesne de înțeles, nu vom face publice nici numele colegiului și nici numele elevului, dar vă prezentăm integral opiniile acestuia cu privire la cum este și, mai ales, la cum ar trebui să fie școala, din punctul de vedere al elevilor care chiar vor să învețe:
„Din punctul meu de vedere, sistemul de învățământ românesc din ziua de astăzi este foarte departe de ceea ce ar trebui sa fie, din toate punctele de vedere.
Școala, simt eu că nu învață copiii mare lucru, din mai multe motive:
-majoritatea profesorilor sunt pe ideea „dă-i să meargă” și „sunt plătit să parcurg (x) materie în (y) timp”.
-în momentul în care toate orele sunt pe aceeași frecvență plictisitoare și lipsită de orice fel de informații captivante, copiii, (cel puțin eu), se întreabă: „la ce îmi vor folosi aceste informații în viitor?”. Părinții răspund „o sa întelegi tu, îți dezvoltă creierul”. Au dreptate, nu? În teorie da, în practică…nu.
-din cauza faptului că greșelile la tabla sau la ascultare sunt pedepsite cu note proaste, minusuri și așa mai departe, școliile își „eșuează” elevii foarte grav.
-copiii nu sunt atrași să simtă și să gândească „mamă, ce-mi place principiul I al termodinamicii, hai să învăț mai multe”, când la orele de fizică din clasa a 10-a ți se prezintă niște informații de care nu ai auzit în viata ta, se așteaptă să întelegi din prima, după care se trece la probleme de bac. Vi se pare normal? Mie nu.
-ca urmare, eu gândesc în felul următor: „hai să încerc să citesc lecțiile, că poate înțeleg ceva și după aceea mă chinui cu niște probleme că altfel iau 2 la test sau mă scoate la tabla și tot 2 iau. Pentru că asta e singura opțiune pe care o am…”
Elevul își continuă, dezamăgit de ce se întâmplă în scoală, „manifestul” scris:
„Simt ca majoritatea profesorilor nu dau doi bani pe elevi. Nu-i interesează dacă elevii sunt interesați de ce anume se predă sau dacă înțeleg ce se predă. Majoritatea profesorilor nici măcar nu încearcă să facă materia ușor de înțeles, cu exemple simple, digerabile, imaginabile. NU. Profesorii tratează materia ca atare. Cine a înțeles, bine, cine nu, iar bine!
Observ o lipsă de interes profundă din partea profesorilor. Dar, când vine vorba de dat note mici, aproape nici un profesor nu se „reține”.
Mă deranjează și comentariile inutile ale profesorilor în momentul în care un elev nu a înțeles ceva sau a înțeles greșit, sau a spus ceva greșit la ore. De prea multe ori se fac comentarii care îi fac pe elevi să se abțină de la a mai participa la ore, pentru a nu fi umiliți sau pedepsiti.
Dar, în același timp vin și ne cer nouă respect, că până la urmă, li se cuvine, nu?”
Adolescentul în vârstă de 16 ani oferă și posibile soluții:
„De asemenea, mi se pare o mare greșeală să pui toți copiii la grămadă să învețe aproape aceleași lucruri, când unul va deveni doctor, iar altul va fi șef de șantier.
Dacă tot ne țin 6-7, uneori 8 ore pe zi la școală, ar trebui să implementeze o parte de dezvoltare personală obligatorie, fiindca altfel ne incapacitează pe viață.
Câți copii se vor putea descurca în viața de zi cu zi peste 10 ani dacă nu i-ai învățat în școală și cum să se descurce? Și nu mă refer aici la cum să repare o chiuvetă sau cum să facă o ciorbă de perișoare (deși școala ar trebui să aibă și o parte practică, în care te învață chestii pe care CHIAR le vei folosi în viață, spre deosebire de multitudinea de teorie inutil predată acum la școală), ci mă refer la cum să GÂNDEASCĂ în anumite situații, cum să socializeze, cum să-și rezolve problemele sau cum să-și controleze emoțiile.
Și nu vorbesc în necunoștiință de cauză. Mă uit și la colegii mei, cei mai mulți dintre ei au ajuns prizonierii acestui sistem oribil de învățământ. Am realizat, din interacțiunile mele cu unii dintre ei, că nu au socializat prea mult în viața lor, nici nu au prea ieșit pe afară, la aer liber. I-am și întrebat pe unii dintre ei, care au confirmat că nu au practicat niciun sport în viața lor și că rareori ies din casă sau participă la evenimente sociale.
Școala ar trebui să fie DISTRACTIVĂ. Sau cel putin interesantă, dacă se așteaptă cineva ca acești copii să rămână cu ceva folositor după 12 ani de studiu.
Altfel, majoritatea vor merge în continuare pe ideea de frică și vor învăța pentru note, nu pentru ca le place sau îi intereseaza ce învață.
Școala trebuie făcută ușor de înțeles și captivantă, altfel nu va avea niciun efect asupra generațiilor următoare.
Hai să fim serioși, câți copii se vor face avocați, doctori sau vor ajunge academicieni?
Dacă nu se schimbă nimic, marea majoritate vor ajunge, în continuare, analfabeți functional!” se încheie „manifestul” elevului brașovean.
4 comentarii
Foarte bine spus !
Are mare dreptate acest copil!!! Sa fie atenti profesorii si sa bage la cap, sa nu uite ca au fost si ei copii candva …..poate viitorul ar suna mai bine daca chiar i-ar asculta cineva pe acesti tine!!
Bravo!!! Pentru curaj si intentie.
Are perfecta dreptate . In sportiv la clasele mici 1-5 ni se spune cu orice ocazie ca trebuie sa tinem pasul cu programa scolara … Copilasi scriu dupa dictare si fac mai muta matematica ,romana decat dezvoltare personala si aletele… Are un orar,dupa ce ca pleaca cu un gheozdan uneori de 2 ori mai greu decat copilul carand pentru toate orele .. vine acasa si ce crezi !? Au facut doar matematica… Intai le dam exerciti cu inmultirea … Teste ,teme apoi ce sa vezi .. incepem si invatam cum se face inmultirea .. foarte buna eficienta programa scolara …
Io zic ca trebuie să se facă doar ce înțelege cel mai slab elev dintr-o școală
Și dacă nu înțelege nimic , atunci sa se facă nimic
Apoi sa luam ca standard exact ceea ce se face la cea mai ” slabă ” școală
Pe acest temei să începem comentariile cu spotul, cu distracția,cu…..
Apoi să mergem la vot
Sa vedem ce votăm
Evident nu despre asta este vorba
Toți se pricep la toate, mai ales elevii care nu învață sau nu pot, marii gânditori ai nației