În 2023, numărul persoanelor care au murit în accidente feroviare în UE a crescut la 841 de decese, comparativ cu 803 în 2022, arată Eurostat. Potrivit Oficiului European de Statistică, numărul sinuciderilor de pe căile ferate depășește însă cu mult numărul de persoane ucise și rănite grav în accidente.
2023 a fost al doilea an cu un număr crescut de decese în transportul feroviar, după o tendință de scădere din 2010 până în 2021. Din 2019 până în 2021, scăderea numărului de accidente feroviare, decese și răniți grav a coincis cu o scădere bruscă a transportului de pasageri pe calea ferată, cauzată de pandemia Covid-19.
Mai mult de jumătate din decesele din 2023 au implicat persoane neautorizate aflate pe șine (58%), în timp ce al doilea grup ca mărime a vizat utilizatorii trecerilor la nivel (27%).
În 2023, circa 2,5 persoane au murit la o mie de km de șine de cale ferată în accidente feroviare în UE. Dacă ne uităm la numărul total al victimelor, România e pe locul al treilea în UE, cu 77 de victime, după Polonia, cu 159 de victime și Germania, cu 129.
Sinuciderile care au loc pe căile ferate sunt raportate separat de persoanele ucise sau rănite în accidente feroviare. Pentru UE în ansamblu, numărul acestor sinucideri a rămas între 2 200 și 2 800 pe an în perioada 2010-2023. Cel mai mare număr a fost înregistrat în 2012, cu 2 734 de sinucideri. În anii următori, cifrele au fluctuat.
Numărul de sinucideri în spațiile feroviare a scăzut constant din 2017 până în 2020, dar a înregistrat o ușoară creștere în 2021 (+1,4%). În 2022, numărul de sinucideri a crescut semnificativ (+7,5%).
Cele mai multe sinucideri au fost în Germania, 690, în timp ce în România, anul trecut, au fost raportate 51 de astfel de cazuri.