O serie de modificări la metodologia-cadru de organizare și desfășurare a examenelor de absolvire, licență/diplomă și disertație au fost publicate de Ministerul Educației în consultare luni seara, pe 2 decembrie. Cea mai importantă modificare este reintroducerea, după 10 ani, a obligativității pentru studenți să susțină la finalizarea studiilor atât lucrare de licență cât și examen. Modificarea se va aplica, dacă este aprobată în forma actuală, și studenților care sunt deja la jumătatea anului acestuia universitar și care au licența în sesiunile din vara viitoare.
Articolul 24, alin (1) se modifică după cum urmează:
”(1) Examenul de licență/diplomă constă în două probe, după cum urmează:
a) proba de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
b) proba de prezentare şi susţinere publică a lucrării de licenţă/proiectului de diplomă,” conform proiectului citat.
Până acum, din 2016, cele două probe erau la alegerea fiecărei facultăți/universități, iar metodologia prevedea că se susțin una sau două probe, nu ambele.
Forma actuala este următoarea:
„Examenul de licență/diplomă constă în una sau două probe, stabilite de către senatul universitar, după cum urmează:
a) proba de evaluare a cunoștințelor fundamentale și de specialitate;
b) proba de prezentare și susținere a lucrării de licență/proiectului de diplomă.
Forma actuala a fost adoptată tot de Ligia Deca prin ordin de ministru (semnat prin delegare de secretarul de stat Gigel Paraschiv) în februarie 2024, deci în urmă cu 9 luni.
Proiectul de ordin care produce modificări importante la mijlocul anului universitar, fără să existe vreun anunț cu explicații din partea oficialilor Ministerului Educației, apare la terminarea campaniei electorale în care ministra educației Ligia Deca a candidat pentru un loc de parlamentar. Pe durata campaniei și cu o lună înaintea acesteia nu a fost pus în dezbatere niciun proiect de act normativ care să facă vreo modificare cu impact în legislația actuală.