AGIFER (Agenția de Investigare Feroviară Română) a finalizat recent Raportul de investigație privind un incendiu izbucnit în toamna anului trecut la un automotor al companiei brașovene Regio Călători, care circula pe o linie din Vestul, pe raza regionalei Timișoara.
Garnitura a circulat fără probleme până la plecarea din halta Felnac, când s-a oprit necomandat motorul diesel Tedom și s-au aprins lampa roșie (cu semnificația motor diesel oprit) și lampa galbenă (cu semnificația avarie la instalația de 24 V) care se aflau pe pupitrul de conducere.
„Mecanicul asistent a traversat mai întâi vagonul remorcă, după care a traversat vagonul motor, unde a simțit un miros vag de fum, iar când a ajuns în postul 1, a văzut prin parbriz faptul că pe terasament rămâneau materiale aprinse căzute de sub tren. Mecanicul asistent a anunțat prin stația RTF pe mecanicul formator despre faptul că exista un incendiu, iar mecanicul formator a oprit trenul într-un loc unde să aibă acces pompierii. După oprirea trenului, cei doi mecanici au verificat din exterior trenul și au constatat că erau flăcări deasupra motorului Tedom. Șeful de tren a evacuat călătorii din tren, după care personalul de exploatare a intervenit cu stingătoarele din dotare pentru stoparea incendiului. Intervenția personalului de exploatare nu a reușit să localizeze incendiul, motiv pentru care au sunat la serviciul național unic pentru apeluri de urgenţă la nr. 112”, se arată în raportul citat de Club Feroviar.
„După plecarea din halta Felnac, în condiții de demarare a trenului care a însemnat solicitarea la regim maxim a motorului Tedom și implicit un debit mai mare de combustibil, fapt care după toate probabilitățile a produs fisurarea furtunului de intrare în filtrele de motorină ale motorului Tedom, urmată de pulverizarea de motorină pe motor, motorină care a fost purtată de curenții de aer la sistemul de evacuare. Motorina ajunsă la sistemul de evacuare s-a aprins în contact cu gazele arse ieșite prin neetanșeitățile sistemului de evacuare, care aveau temperaturi de până la 680 de grade C. Flăcările au ars la început cablajele electrice aflate deasupra motorului Tedom și au determinat oprirea motorului Tedom și aprinderea lămpilor de avarie din cabina de conducere, după care s-au extins la restul componentelor de la motorul Tedom”, se explică în document cum a izbucnit și cum s-a propagat incendiul.
Reparații de mântuială făcute la Marub
Tot aici se precizează că izbucnirea incendiului putea fi evitată dacă firma brașoveană Marub, unde automotorul a fost în revizie, ar fi montat pe automotor un furtun produs de fabricantul motorului sau echivalent și, în orice caz, autorizat de AFER, lucru care nu s-a întâmplat.
Dimpotrivă, aprovizionarea cu piese se făcea după cum urmează: „Din informațiile deținute de comisia de investigare a reieșit că Marub a utilizat în cadrul operațiunilor de înlocuire în cadrul întreținerii la motoarele Tedom furtunuri produse de SC Hidraulica SRL Brașov, societate care nu deține AFF pentru a produce furtunuri destinate motorului Tedom. În urma solicitării făcute de către comisia de investigare de a transmite catalogul producătorului de furtunuri și să transmită AFF respectiv AT sau COT al acestuia, Marub a informat că nu cunoaște parametrii tehnici ai furtunurilor de conexiune de la filtrele de motorină, iar în caz de defectare, se demontează furtunul defect și se trimite ca model la o firma specializată în confecționarea de furtunuri hidraulice, unde se confecționează un nou furtun conform modelului, făra a nominaliza producătorul de furtunuri”.
În baza acestor informații, AGIFER consideră că Marub este responsabilă de acest incendiu la Regio Călători. Potrivit informațiilor de la Registrul Comerțului, Marub SA face parte din același grup de firme cu RC-CF Trans și Regio Călători.
Pe de altă parte, conform raportului citat de Club Feroviar, o parte din vină o are Regio Călători, căci norma de timp/kilometri între două reparații planificate la motorul Tedom este de 24.000 de ore de funcționare, aproximativ 528.000 km parcurși. Potrivit datelor primite de comisia de investigare, a reieșit că de la ultima reparație de tip RR și până la producerea incendiului au trecut nouă ani, iar AMX 533-9 a parcurs 538.877 km, de unde rezultă că a fost depășită cu 10.877 km limita la care trebuia retras din circulație în vederea efectuării unei reparații planificate la motorul Tedom.
Automotorul care a luat foc este fabricat în anul 1968 de către ANF (Atelier du Nord de la France) și a fost exploatat de către SNCF (operatorul feroviar național din Franța) până în anul 2004, când a fost retras din serviciu. Automotorul a fost apoi importat în România, iar SC RC-CF Trans SRL a obținut autorizația pentru circulația pe rețeaua CFR. Vagonul motor AMX 4533 era dotat din fabricație cu motor Poyaud și cutie de viteze DE Dietrich. În 2014, cu ocazia reparației de tip RR, făcută la Marub Brașov, s-a înlocuit motorul original Poyaud cu un motor Tedom, fiind păstrată cutia de viteze DE Dietrich.