La mijlocul lunii octombrie, a treia „cârtiță” a început să sape în dealurile Racoșului, la 65 km nord de Brașov. TBM 3, denumit Alexandra, a început forarea celui de-al treilea tunel pentru viitoarea cale ferată între Brașov și Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, construit de compania greacă AKTOR folosind tehnologia de ultimă generație TBM (Tunnel Boring Machine) pentru a crește precizia, siguranța, și respectarea mediului.
Inginerul grec John Broumis este omul care conduce această operațiune de montare și punere la treabă a „cârtițelor” TMB („Tunnel Boring Machine”/„Mașină de găurit tuneluri”): TBM 1 – Eleni în martie, TBM 2 – Varvara în mai, sunt cele două „mașini” care forează deja prima pereche de tuneluri de la Racos spre sud, până la Ormenis, cu o lungime de 6,9 km.
TBM 3 Alexandra, și TBM 4 – Konstantina, care va porni în curând, vor fora perechea de tuneluri de la Racoș spre nord, la Homorod, în lungime de 5,1 km. Cele patru tuneluri cumulate înseamnă forarea a 24 km de tuneluri pe sub dealurile înalte din județul Brașov.
„Trebuie să ne ocupăm de geologie, trebuie să ne ocupăm de locația proiectului, care nu este foarte aproape de București, deși avem Brașovul aproape, dar, în principiu, logistica este puțin mai complicată”, spune John Broumis, care dezvăluie provocările cu care se confruntă el și echipa sa.
Aceasta înseamnă că, pe o scară de la 1 la 10 în ceea ce privește nivelul de dificultate, cele două perechi de tuneluri de la Ormenis la Homorod prin Racoș sunt la nivelul 6 – 7 din cauza condițiilor geologice mixte și a locației proiectului care afectează logistica și lanțul de aprovizionare cu materiale. Cu alte cuvinte, locul este departe de „civilizație” și totul, de la uriașele prefabricate din beton pentru inelele de tunel până la cafea, trebuie să fie transportat din altă parte, pentru a se asigura că cele patru ”cârtițe”, fiecare cântărind mai mult de 750 de tone și constând din peste 20.000 de piese fiecare, funcționează în parametri și fără defecte.
John Broumis este absolvent al Universității Naționale Tehnice din Atena cu o diplomă de master în proiectare mecanică și control automat, iar primul său loc de muncă a fost proiectant pentru instalații electrotehnice în clădiri.
„Dar pasiunea mea a fost întotdeauna pentru construcții. Și asta este cel mai important pentru mine pentru că vezi că lucrurile se concretizează. Am devenit Tunnel (TBM) și PED Manager în 2008, când lucram în vestul Tesaliei, pe continentul Greciei, la forajul unui tunel dublu tub lung de 3,5 km, cu mijloace tradiționale de excavare, forare și sablare. A fost un proiect excelent, foarte solicitant, cu o geologie destul de dificilă”, își amintește Broumis.
A venit în România în iunie 2020, în calitate de Regional Plan Equipment Manager pentru AKTOR, iar în 2021 a fost implicat în proiectarea TBM-urilor, coordonarea cu producătorul, verificări pe șantier, iar apoi managementul asamblării tunelurilor în locații.
„De la începutul carierei, am coordonat forarea a aproximativ 50 km de tuneluri, ceea ce pentru comunitatea tunelurilor este o mare realizare, deoarece lucrările se desfășoară într-un mediu foarte provocator, cu condiții dificile”, spune cu mândrie Broumis
Inginerul va adăuga încă 24 de km la palmaresul său în 2027, atunci când se estimează că cele patru tuneluri vor fi finalizate. John Broumis supraveghează o echipă de 265 de persoane din 7 naționalități (greci, germani, francezi, turci, indieni, italieni și români).