În timp ce toată lumea îți spune ce să faci la job, puțini sunt cei care te îndrumă și cu privire la lucrurile pe care nu trebuie să le faci atunci când ești într-un cadru de muncă.
Steve Jobs, co-fondator al gigantului Apple spunea cândva că „Munca ta va umple o mare parte din viața ta și singurul mod de a fi cu adevărat mulțumit este să faci o treabă bună”. Dar ce înseamnă această „treabă bună” la care se referea Jobs? Conform specialiștilor în resurse umane, însemnă să muncești în echipă, să pui pasiune în ceea ce faci, să ai integritate, viziune, etică și bunătate pentru cei din jur. În acord cu aceste valori, iată ce să nu faci ca să nu ieși din această paradigmă a lucrului bine făcut, potrivit forbes.com.
1. Nu te plânge niciodată despre lucrurile care nu merg cum trebuie
Dacă te crezi un angajat bun sau vrei să fii unul bun, e important să ai o atitudine pozitivă, în care să încerci să vezi partea plină a paharului. Nu te concentra pe dezavantaje unei situații, ci caută să vezi oportunitatea care poate răsări dintr-o situație dificilă. De exemplu, dacă nu ai fost promovat, nu înseamnă că nu trebuie să-ți mai atingi obiectivele de carieră pe care ți le-ai propus și nu înseamnă că trebuie să te debusolezi pe termen lung.
2. Nu te opune niciodată când vine vorba de lucrul în echipă
Un angajat bun este simbolul unui jucător de echipă, care face eforturi suplimentare pentru binele echipei. Studiile arată că angajații care depășesc rolul lor ies în evidență și au șanse mai mari să fie promovați. Spiritul de echipă este extrem de important în ecosistemul de lucru și te ajută și pe tine, dar și pe ceilalți.
3. Nu poza în ipostaza de victimă
Geoffrey Scott, manager HR la o agenție internațională de recrutare spune că un angajat bun nu joacă niciodată cartea vinei. Adică nu dă vina pe o persoană, ci caută soluții.
„Deși ar putea fi tentant să arăți cu degetul sau să spui `Nu este vina mea` când ceva nu merge bine, această atitudine este în cele din urmă un obstacol în calea creșterii tale profesionale.”
Scott subliniază că un om care se concentrează pe a da vina pe cineva nu adresează cu adevărat problema care a apărut, ci deturnează responsabilitatea și trage în jos moralul echipei. El afirmă că a fi proactiv și a munci în echipă este mult mai valoros decât a plasa vina.
„Așa că, data viitoare când apare o provocare, concentrați-vă spre a merge mai departe și a prezenta soluții. De exemplu, dacă un proiect nu corespunde așteptărilor, gândiți-vă la pașii concreți și acționați pentru a îmbunătăți și a preveni probleme similare în viitor. Întrebați-vă: `Cum putem remedia acest lucru?` sau `Ce pot face pentru a mă asigura că acest lucru nu se va întâmpla din nou?` împiedicând să se repete. A fi persoana care aduce soluții la masă, mai degrabă decât scuze, te deosebește de ceilalți și te face un angajat mai bun”.
4. Nu pleca atunci când lucrurile merg prost și nu ezita să ceri ajutor
Scott spune că un angajat bun nu dispare atunci când lucrurile merg prost. Cu alte cuvinte, expertul ne sfătuiește că atunci când te simți blocat sau când simți că nu găsești soluții, nu ezita să ceri ajutor sau să ceri clarificări suplimentare. E important să rămâi implicat și proactiv chiar și atunci când lucrurile nu merg bine. Așa că nu te debarasa de lucrurile care nu merg, ci încearcă să găsești soluții, iar atunci când acestea nu țin de tine, fii atent să atenționezi persoanele care pot rezolva problema.
5. Nu evita niciodată lumina reflectoarelor
Angajații buni și foarte buni nu sunt neapărat cei mai vocali cu privire la ce fac ei sau ce fac colegii lor. Dar e important ca ei să facă un pas înainte și să se afirme, să fie vizibili și să se facă remarcați.