Expert Forum (EFOR) a analizat cheltuielile realizate de partidele politice și politicieni înaintea alegerilor parlamentare și prezidențiale, prin intermediul social media (Facebook și Google) și din subvenții.
Partea privind social media include cheltuielile din perioada iulie-octombrie și se concentrează pe sumele alocate pentru campanii care sunt marcate ca politice/electorale sau cu impact social. Secțiunea despre subvenții se referă în special la luna august, ultima despre care a publicat date Autoritatea Electorală Permanentă.
Până la începerea campaniilor electorale (cu 30 de zile înainte de datele alegerilor) pentru cele două runde de alegeri, legislația este mult mai permisivă, fără a impune condiții de marcare a materialelor electorale sau de declarare a cheltuielilor în rapoartele de venituri și cheltuieli ale competitorilor electorali, care se depun la AEP în termen de 15 zile după alegeri.
Cheltuielile trebuie să se reflecte în rapoartele anuale care se depun în 2025, precum și în raportările lunare legate de subvenții, care se publică lunar pe pagina web AEP. Potențialii candidați independenți nu au nicio obligație de raportare în afara perioadei de campanie, deci cheltuielile din lunile august sau septembrie nu se regăsesc în rapoartele de campanie.
Subvenții
-Autoritatea Electorală Permanentă a transferat către 6 partide până în luna octombrie, 264 de milioane de lei din 314 milioane de lei, cât urmează să primească în 2024 conform bugetului anual. Până în august inclusiv, se transferaseră 180 de milioane de lei. În octombrie partidele au primit 62 de milioane de lei, cea mai mare valoare din acest an;
-Ca urmare a alegerilor din iunie 2024, Pro România nu mai primește subvenții, iar Forța Dreptei a primit 275.538 lei;
-Din ianuarie până în august partidele au cheltuit 263 de milioane lei, adică aproape 146% raportat la banii încasați. Partidele pot aloca fonduri economisite din lunile anterioare, deci nu trebuie să respecte limite lunare de cheltuială, conform fondurilor primite;
-Partidele au cheltuit mai mult decât au primit până la nivelul lunii august: AUR (246%), USR (184%), PNL (150%), PSD (116%). PMP a cheltuit jumătate din banii primiți, iar Pro România 22%;
-În general, în luna august cheltuielile s-au redus. O creștere semnificativă față de luna iulie se vede doar la PSD;
-În luna august PSD a înregistrat cele mai mari cheltuieli lunare din 2021, dacă exceptăm luna decembrie 2022, când s-au făcut cheltuieli mari pentru achiziții imobiliare. Toate celelalte partide au cheltuit mai puțin comparativ cu luna iulie;
-În luna august, partidele au continuat să aloce cel mai mult pentru presă și propagandă, personal, consultanță politică și activități cu caracter electoral. În august partidele au investit cel mai mare procent din 2024 pentru presă și propagandă raportat la cheltuielile lunare, adică 21 din 32 de milioane de lei (67%) – procentul se datorează în mare parte cheltuielilor făcute de social democrați;
-PSD a cheltuit cel mai mult din acest an pe presă și propagandă în august, adică 12,3 milioane de lei, mult peste celelalte partide. La PSD este, de altfel, cea mai mare cheltuială lunară pentru presă și propagandă de până acum și reprezintă 81% din cheltuielile realizate în august de către partid;
-PNL a cheltuit doar 3,3 milioane de lei, în scădere de la peste 8 milioane în iulie. USR a cheltuit 4,1 milioane de lei. La AUR s-a remarcat o ușoară creștere față de iulie 1,6 milioane de lei, de la 1,4 milioane de lei. Cu toate acestea, la AUR fondurile cheltuite în această lună pe presă și propagandă reprezintă 81% din totalul cheltuielilor partidului.
-Datele legate de Facebook acoperă ultimele 3 luni, până în data de 5 octombrie. Valoarea totală a cheltuielilor a reclamelor marcate ca issues/elections/politics e de 5 milioane de lei. Din acestea, cheltuielile care pot fi asociate unui partid politic sunt aproape de 4,2 milioane de lei. Comparativ, partidele cheltuiseră pe Facebook Ads 21 de milioane de lei în campania electorală pentru alegerile din iunie. Așadar, se observă o scădere semnificativă a fondurilor cheltuite în social media, după cum era și de așteptat;
-Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de AUR și paginile afiliate – aproape 1,2 mil lei, PSD – 880 mii lei, PNL – 810 mii lei și USR 640 mii lei. Și la numărul de reclame AUR este pe primul loc, cu peste 7 mii, urmat de PSD cu aproape 2 mii și PNL cu 2,2 mii de reclame;
-Numeroase pagini sunt legate de AUR, fie direct prin membri, fie prin pagini afiliate care sunt înființate sau sprijinite de membri sau simpatizanți ai partidului. Unele dintre acestea sunt pagini legate de campanii sau au forma unor publicații. De exemplu, pagina Caravana Medicală AUR a promovat constant în ultimele luni campania de consultații oftalmologice gratuite, la care se adaugă conform anunțurilor și ochelari distribuiți gratuit;
-La cele mai multe dintre partidele analizate mai jos (cu excepții precum Forța Dreptei sau REPER), în pagina președintelui, care este și candidatul la prezidențiale, precum și pagina principală a partidului s-a investit cel mai mult;
-Pe lângă paginile care pot fi legate direct de un partid, Expert Forum a identificat și pagini care par a avea un bias politic și care sunt fie publicații, fie anumite grupuri de interese care împing o anumită temă. Dintre acestea se numără Grupul de Investigatii Politice (45 de mii de lei cheltuiți), condus de Mugur Ciuvică, care a desfășurat o campanie activă împotriva lui Daniel Constantin, actual parlamentar PNL, fost președinte al Partidului Conservator. Pagina Băsism (13 mii de lei cheltuiți), ale cărei campanii sunt plătite tot de GIP, promovează informații legate de persoane implicate în anchetarea și condamnarea lui Dan Voiculescu. Râsu Plânsu (9.533 de lei) e o pagină lansată în 2018, care a promovat în ultima vreme mai multe campanii anti Mircea Geoană, acuzând lipsa sa de independență politică. Un poștaș în slujba țării este o pagină care a desfășurat o campanie împotriva lui Nicolae Ciucă (5.863 lei), fiind înființată în iulie 2024.
-În perioada 1 iulie – 12 octombrie prin Google Ads s-au cheltuit 1,7 milioane de lei;
-PSD a cheltuit aproape un milion de lei, AUR 155 mii de lei;
-Google rămâne mult mai puțin folosit decât Facebook, iar peste jumătate din bani au fost investiți de către PSD;
-Strategiile de comunicare au fost diferite: PSD a combinat video și imagine, USR și AUR au fost mult mai mult campanii bazate pe imagini;
-Social democrații au cheltuit cel mai mult în luna octombrie. Campaniile sunt legate de candidatul la prezidențiale Marcel Ciolacu și despre politicile de reindustrializare a României;
-Liberalii au cheltuit relativ constant, cu o valoare ușor mai crescută în septembrie. PNL a livrat mai multe campanii, toate cu ton pozitiv: Nicolae Ciucă candidat la președinție, politici sociale și fiscale promovate de PNL, digitalizarea justiției sau legate de raportul privind statul de drept al Comisiei Europene;
-USR a cheltuit bani pentru promovarea Elenei Lasconi. Toate campaniile sunt pozitive, cu mici excepții în care critică PSD și PNL;
-AUR a lansat o multitudine de reclame (aproximativ 270), care combină o diversitate de teme. Printre acestea se numără politicile promovate de partid, susținerea celor afectați de inundații, fotografii ale liderului George Simion alături de diverse personaje (cum ar fi Ghiță Ciobanul, un pensionar, un tinichigiu etc), dar și campania legată de casele de 35 mii de euro pe care partidul le promite.