România plănuiește achiziția a 58 de trenuri electrice noi pentru modernizarea flotei învechite. Guvernul României ar putea aproba curând achiziția a 58 de trenuri electrice noi pentru a îmbunătăți infrastructura feroviară și a reduce emisiile de carbon.
Această investiție vine în contextul în care peste 60% dintre trenurile care circulă în prezent în România sunt diesel, contribuind la poluare și la creșterea costurilor de operare.
Potrivit economica.net, distribuția noilor trenuri va fi împărțită în două loturi: primul lot va include 34 de trenuri RE-R2, cu 160 de locuri fiecare, iar al doilea lot 24 de trenuri RE-R3, cu 200 de locuri.
Aceste rame electrice moderne vor circula pe rute esențiale, precum Sighișoara – Brașov, contribuind la creșterea eficienței și confortului pentru pasageri.
Înnoirea flotei vine în contextul unei cereri tot mai mari de mobilitate, mai ales în marile centre urbane. Trenurile noi vor permite descongestionarea traficului auto și vor oferi alternative mai ecologice și eficiente pentru transportul de persoane.
Potrivit proiectului guvernamental, modernizarea infrastructurii feroviare va îmbunătăți condițiile de călătorie, corelate cu investițiile în modernizarea infrastructurii feroviare deja în curs.
Achiziția de trenuri electrice este considerată crucială, în special în contextul în care doar 38% din flota actuală este nepoluantă, comparativ cu 62% de trenuri diesel. Valoarea totală a investiției este estimată la 661 de milioane de euro, inclusiv TVA.
Noile trenuri electrice vor circula pe rute importante, atât pe distanțe scurte, cât și medii, incluzând trasee precum:
- Sighișoara – Brașov
- Craiova – Caracal – Roșiori de Vede
- Buzău – Brăila – Galați
- Alba Iulia – Cluj-Napoca
- Oradea – Huedin
În paralel, România a semnat contracte cu producătorul polonez PESA pentru achiziția a 82 de trenuri regionale și interregionale. Livrarea acestor trenuri va începe la sfârșitul anului 2025, urmând să fie finalizată până în 2027. În cadrul acestui proiect, PESA va construi trei depouri în București, Iași și Cluj.
Impactul acestei investiții este major atât pentru modernizarea infrastructurii feroviare, cât și pentru reducerea poluării și creșterea confortului călătorilor. Acest pas este văzut ca unul esențial în direcția transformării transportului public în România și alinierea la standardele europene de mobilitate și sustenabilitate.