Directorii de școli pot fi demiși, începând cu anul școlar 2024-2025, și la „propunerea motivată a autorității publice locale, care anual evaluează respectarea contractului și a planului de management administrativ-financiar”.
„Hotărârea finală aparține inspectoratelor școlare județene ISJ/ISMB”, conform unei prevederi noi din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, ROFUIP 2024, scrie Edupedu.ro.
O altă prevedere nouă este că directorul poate fi demis „pentru încălcarea cu vinovăție a obligațiilor stabilite prin contractul de management, cu respectarea procedurii de cercetare disciplinară prevăzută de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”. Noutatea nu a fost anunțată de Ministerul Educației.
Cum poate fi demis un director de școală, începând cu anul școlar 2024-2025.
„Directorul unităţii de învăţământ de stat, numit în urma concursului naţional, poate fi eliberat din funcţie:
a) la propunerea motivată a inspectorului școlar general al ISJ/ISMB, cu avizul consiliului de administraţie al ISJ/ISMB;
b) la propunerea motivată a 2/3 dintre membrii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, urmată de un raport de evaluare a activității directorului, realizat de către o comisie constituită la nivelul ISJ/ISMB, decizia finală aparținând consiliului de administrație al inspectoratului școlar;
c) la propunerea consiliului profesoral, cu votul secret a 2/3 dintre membri. În această situaţie, este obligatorie realizarea unui audit de către ISJ/ISMB. Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB. În funcţie de hotărârea consiliului de administraţie al ISJ/ISMB, inspectorul școlar general emite decizia de eliberare din funcţie a directorului unităţii de învăţământ;
d) pentru încălcarea cu vinovăţie a obligaţiilor stabilite prin contractul de management, cu respectarea procedurii de cercetare disciplinară prevăzută de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
e) de către consiliul de administraţie al ISJ/ISMB la propunerea motivată a autorității publice locale care anual evaluează respectarea contractului și a planului de management administrativ-financiar; hotărârea finală aparţine ISJ/ISMB”, conform ART. 20 (12) .
Prevederea privind demiterea directorului la propunerea autorității publice locale nu se regăsește în Regulamentul-cadru din 2022.
Cine poate propune demiterea directorului de școală: primarul și consiliul local
Conform articolului 106 din Codul Administrativ (OUG 57/2019), „autoritățile administrației publice din comune, orașe și municipii sunt consiliile locale, ca autorități deliberative, și primarii, ca autorități executive”. Articolul 196, alineatul (7) din Legea 198/2023 prevede:
„Anual, autoritatea publică locală efectuează evaluarea respectării planului de management administrativ-financiar și poate propune consiliului de administrație al DJIP/DMBIP eliberarea din funcție a directorului unității de învățământ preuniversitar. Hotărârea finală aparține DJIP/DMBIP”.
În condițiile în care ISJ este un organism politic, iar primarul cere acestuia demiterea unui director, politizarea conducerilor școlilor este una și mai amplă.
Posibilitatea ca un politician local -primarul- să ceară unei instituții politizate excesiv (Inspectoratul Școlar Județean) demiterea unui director de școală recrutat printr-un concurs pe baze de profesionalism și meritocrație ridică probleme legate de politizarea funcțiilor manageriale din școli.
O astfel de măsură deschide calea pentru abuzuri politice, scriu cei de la edupedu.ro, întrucât directorii ar putea fi demiși pe criterii care nu au legătură cu performanțele educaționale, ci mai degrabă cu interesele politice. Implicarea politicului în astfel de decizii poate submina principiile meritocrației și profesionalismului, care ar trebui să stea la baza numirii și demiterii directorilor de școli.