Businessul CarmOlimp a fost înfiinţat în 1993, în oraşul Victoria, din judeţul Braşov, de către familia Şoneriu. În 2004, reprezentatul celei de-a doua generaţii, Valentin Şoneriu, a intrat şi el în businessul fondat de părinţii săi. Însă, în paralel, a deschis şi primul său pariu, un restaurant în aceeaşi localitate, Victoria.
Pe parcurs, grupul CarmOlimp a ajuns să fie condus de Valentin Şoneriu, iar în 2017 compania a intrat în insolvenţă, proces din care a ieşit în 2023. În această perioadă, antreprenorul a decis să reorienteze businessul către un alt segment, păstrând producţia de carne. Soluţie găsită de antreprenor în acest proces de ieșire din insolvență a fost orientarea şi către un alt segment de business, şi anume cel al mâncării gătite.Astfel a fost înființată divizia de mâncare gătită, care a livrat iniţial produse doar către restaurantele deţinute de familia care a fondat CarmOlimp. Producţia s-a dezvoltat, iar compania a ajuns să livreze preparate şi către marile lanţuri de retail, către hoteluri şi alte restaurante. De ce a fost nevoie de această schimbare de orientare a afacerii:
„Industria cărnii trece printr-o perioadă dificilă. După pandemie, lucrurile au intrat pe un trend descendent, atât din punct de vedere al stabilităţii, cât şi al profiturilor. Este o presiune foarte mare pe preţuri şi cred că vom asista la problemele unor jucători din sector“, spune Valentin Şoneriu, administrator al CarmOlimp, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
„O altă problemă a acestei industrii”, adaugă el, „este volumul mare de importuri de carne, astfel că retailerii nu mai apelează la companiile locale şi cumpără direct de la furnizorii străini”.
Aşadar, în urmă cu câţiva ani, CarmOlimp a început să producă, pe lângă carne, şi mâncare gătită, care era distribuită în propriile restaurante. Grupul administra la acel moment trei localuri, dintre care unul în oraşul Victoria şi două în centrul Braşovului, anume „Berăria Poftă sau Foame” şi restaurantul „Sub Tâmpa”.
„Noi, având expertiză pe zona de carne, dar şi în HoReCa, am putut să îmbinăm aceste două industrii şi să dăm naştere unui produs care astăzi are rezultate. Am mutat linii şi am adus linii noi în fabrică pentru a extinde capacitatea de producţie. Astfel, am putut să intrăm în lanţurile de retail internaţionale cu mâncare gătită“, explică Valentin Şoneriu.
Din toamnă livrăm mâncare pentru comunitățile coreene din Olanda
În marile reţele de supermarketuri şi hipermarketuri, compania a mers cu produse din segmentul de mâncare caldă, mai exact a livrat în zonele de autoservire din lanţurile de retail. Totodată, a livrat şi preparate ambalate în caserole pentru a fi încălzite şi servite acasă. Mai mult, producătorul a încheiat colaborări şi cu restaurante şi hoteluri, în special de pe litoral.
„Pe litoral, am avut drept clienţi mulţi actori din zona de all inclusive. Am avut hoteluri şi restaurante care au lucrat exclusiv cu noi, nu au mai avut bucător deloc în localuri“, precizează el.
Fabrica din oraşul Victoria a început să producă şi pentru alte localuri decât restaurantele proprii începând luna mai a acestui an, spune Valentin Şoneriu.
Pentru perioada următoare, antreprenorul afirmă că este în discuţii pentru a încheia mai multe parteneriate cu marile lanţuri de retail. Până acum, investiţia în această divizie s-a ridicat la circa 300.000 de euro, fiind refolosite anumite linii de producţie. Suma ar urma să crească la circa 3 mil. de euro până la finalul anului viitor. Mai mult, businessul va livra mâncare gătită şi către Olanda şi Germania.
„O firmă din Coreea, care are birou şi la Amsterdam, a venit, ne-a auditat fabrica şi vom începe în octombrie sau noiembrie să livrăm mâncare gătită pentru comunităţile coreene din Olanda şi în Germania. Au adus ei trei preparate pe care le vom găti“, mai spune acesta.
Pe lângă dezvoltarea diviziei de mâncare gătită, antreprenorul a pariat în paralel şi pe extinderea lanţului propriu de restaurante. În această vară, grupul a deschis un local în Vama Veche, fiind primul restaurant din afara judeţului Braşov.
„Anul acesta mai inaugurăm un local în Mamaia (n.r. proiect mult întârziat de competitorii din HORECA ce activează pe Litoral), care va fi deschis tot timpul anului. Iar pentru anul viitor mai avem în plan încă trei restaurante în Costineşti, Eforie Nord şi Eforie Sud. Probabil ne vom uita şi spre Constanţa“, spune Valentin Şoneriu.
Mai mult, antreprenorul a dezvoltat în urmă cu un an o aplicaţie de livrare de mâncare funcţională în Braşov, pe care o va lansa în această toamnă şi în Bucureşti. În Capitală, Valentin Şoneriu spune că va deschide puncte de livrare pentru mâncare gătită în fabrica din Braşov, dar şi câteva localuri de tip autoservire.
Antreprenorul brașovean Valentin Șoneriu a făcut furori anul acesta cu 2 proiecte, prezentate pe larg de Biz Brașov la acel timp: deschiderea unei linii de producție a „ciorbei la pungă”, un concept unic și care a generat un imens interes în sistemul HORECA și „Micii românești pe Broadway”, o acțiune prin care Valentin Șoneriu a popularizat micii românești pe unul din cele mai renumite bulevarde din lume, Broadway, New York, cu ocazia evenimentului “Romania Day on Broadway”, care a avut loc la mijlocul lunii iunie în Statele Unite.