Mai este mai puțin de o lună până când se va face predarea de „ștafetă” la șefia Primăriei Brașov. Cu această ocazie, primarul Allen Coliban a ținut să transmită public că îi va lăsa „moștenire” viitorului primar un campus educațional în Stupini, care, deocamdată, este în stadiul de idee și parțial în curs de contractare a proiectării preliminare (detalii aici). „O grădiniță nouă și o creșă nouă pentru copiii din Stupini. Am semnat certificatele de urbanism pentru cele 2 elemente de infrastructură educațională, parte din Campusul Integrat Antepreșcolar pe care îl construim pentru copiii din cartierul Stupini, pe strada Bârsei. În acest moment, sursa de finanțare prevăzută este bugetul local. Sper însă că cei care vor veni în primăria vor fi preocupați de oportunitățile viitoarelor programe de finanțare nerambursabilă (CNI, POR etc)”, a transmis Allen Coliban, care a subliniat că dincolo de cum vor reuși viitorii edili să atragă finanțări externe, va urmări ca aceste proiecte să meargă mai departe și să se încadreze în termene normale de preț și de execuție.
Și primarul Allen Coliban primise „în grijă” acum 4 ani o serie de proiecte de la George Scripcaru. Majoritatea dintre ele nu au ajuns nici acum la stadiul de maturitate, deși în cazul unora dintre acestea lucrările fuseseră deja demarate, iar altele erau în faza de contractare a constructorilor. Pentru această tergiversare au fost acuzate, în general, „vicii de proiectare” care au fost rezolvate după ani.
Internatul Kronstadt, început acum 4 ani, nefuncțional încă
Dacă facem referire la capitolul Educație, una dintre investițiile care demarase acum patru ani era internatul pentru Școala Profesională Kronstadt. Lucrările au fost începute de George Scripcaru la începutul lui octombrie 2020, dar nici în ziua de astăzi elevii unității nu beneficiază de această facilitate. Chiar dacă a fost prima instituție de acest gen din țară, Școala Kronstadt a rămas în urmă la capitolul facilități pentru elevi, de exemplu, la Oradea, fiind deschis zilele trecute un campus pentru învățământul dual în adevăratul sens al cuvântului.
Internatul este practic finalizat, după ce lucrările au bătut însă pasul pe loc o bună bucată de vreme, din cauza unor așa-zise optimizări din proiect, dar totuși nu poate fi deschis. După cum au declarat acum pentru BizBrașov reprezentanții Primăriei Brașov, și companiile partenere în proiect sunt aproape de a finaliza partea de dotări, iar singurul hop pentru ca internatul să fie funcțional este obținerea autorizației ISU. După ce se va obțin documentul, imobilul va fi predat de către Primărie Școlii Profesionale Kronstadt.
O creșă trecută „în umbră”, o grădiniță începută fără autorizație
Reamintim că și grădinița din noua zonă rezidențială a cartierului Tractorul, un proiect pentru care în mandatul fostului primar George Scripcaru fusese accesată o finanțare europeană nerambursabilă, a fost deschisă cu întârziere, abia în aprilie anul acesta, deși fusese finalizată încă din vara lui 2023. Potrivit informațiilor oficiale furnizate de Primărie, partea de avizare a durat mult mai mult decât se estima, după ce s-au constatat mai multe neconformități, inclusiv după ce a fost refăcut proiectul, ceea ce nu a permis obținerea avizului de la ISU.
Tot în zonă, o altă „moștenire” a fost creșa din locul fostului depou de tramvaie. Aceasta ar fi urmat să fie realizată prin intermediul Companiei Naționale de Investiții, dar proiectul a trecut în umbră de ceva vreme. Singura realizare a fost demolarea vechilor construcții care deserveau vechiul depou.
Fără autorizație de construire însă, în plină campanie electorală, începuseră însă lucrările la o grădiniță pe terenul fostului depou, un proiect nou al actualei administrații finanțat de la bugetul local. Acestea nu au mai fost reluate nici până în prezent, nefiind încă emisă autorizația de construire.
Un parc în faza de „desen”
Rămânând în zonă, tot la capitolul „moșteniri” este și parcul proiectat pe fosta platformă Rulmentul. În ultimii ani s-a tot lucrat la partea de studii, concursuri de soliții, iar parcul a rămas în faza de „desen” neexistând încă un concept clar pentru reconversia urbană a acestei zone.
În ceea ce privește capitolul parcuri, o „moștenire” finalizată a fost însă zona de agrement de La Iepure, care s-a închis imediat după inaugurare, după ce au apărut probleme în ceea ce privește degradarea aleilor sau a mobilierului instalat. După remedierea acestora, ghinionul a continuat să lovească parcul. Seceta și-a pus vizibil amprenta, iar întreaga zonă este pârlojită, iar pomii plantați s-au și uscat.
O altă „moștenire” care abia după 4 ani a ajuns în faza licitării constructorului este noul drum de legătură dintre Brașov și Sânpetru. Primăria a anunțat abia ieri că are șase oferte pentru realizarea investiției. Proiectul are însă în continuare vicii de proiectare, care se pare că nu au fost corectate în cei patru ani și cel mai probabil soluția va trebui refăcută din temelii. Potrivit proiectului, traficul de pe noua șosea se descarcă în giratoriul care face legătura între drumul județean dinspre Sânpetru și pasajul de peste centură și ocolitoarea în sine, care este o zonă blocată mai tot timpul de ambuteiaje și în această formulă nu prea va contribui la descongestionarea circulației.
Pistele de biciclete, ținute în loc de viciile de proiectare
Nu în ultimul rând, la capitolul mobilitate, primarul Allen Coliban primise „moștenire” acum 4 ani amenajarea a două trasee pentru cicliști. Demararea lucrărilor la traseul dintre Poienelor și Centrul Civic, era în plan pentru a doua jumătate a lunii iunie, dar nu a mai început nici în ziua de astăzi (detalii aici). În cazul celuilalt traseu, trebuie reluată licitația, fiindcă nu au fost ofertanți. Cele două proiecte au bătut pasul pe loc, după ce primarul în funcție a acuzat vicii de proiectare, deși proiectanții, care au schițat și autostrada pentru cicliști din Timișoara, au avut o variantă de trasee încă din 2021. Se pare însă că în cazul traseului dintre Poienelor și Centrul Civic sunt în continuare vicii de proiectare, ținând cont că traseele fuseseră gândite pe unele segmente pe mijlocul străzii, astfel că firma constructoare nu s-a putut apuca de treabă. Varianta oficială a Primăriei Brașov este că proiectul este în etapă finală de clarificări între proiectant și constructor, pentru ca lucrările să poată fi demarate. În ceea ce privește cel de-al doilea traseu, edilii așteaptă de la proiectant actualizarea valorilor din deviz, având în vedere că nu au existat ofertanți la procedurile de achiziție organizate.