Compania brașoveană Roman SA și-a majorat anul trecut cifra de afaceri cu aproape 30%, de la 7,17 la 9,98 milioane de lei. Vestea ar fi putut fi una bună pentru acționari și pentru generațiile mai vechi de brașoveni, care se mândreau cu faptul că uzina brașoveană de autocamioane producea pe bandă rulantă dacă la capitolul pierderi nu s-ar fi văzut o evoluție mai intensă. Practic, pierderile producătorului brașovean de autocamioane au crescut cu o treime în 2023, ajungând la 9,65 milioane de lei de la un rezultat negativ de 6,56 milioane de lei în 2022.
Acționarii au fost convocați zilele trecute pentru a aproba vânzarea a două noi loturi de teren, ambele de peste 1.000 de metri pătrați, pentru a mai stinge din pierderi. În plus, în urmă cu câteva luni, directorul general al companiei, Carol Rugacs, se plângea de faptul că nu mai poate atrage forță de muncă și că ia în calcul să angajeze indieni și nepalezi.
Uzina Roman a fost înfiinţată ca fabrică de armament în 1938, iar din anul 1953, după naţionalizare, a fost numită Steagu Roşu şi a început să fabrice autocamioane. Primul astfel de vehicul a fost produs în 1954, iar uzina a început să aibă comenzi tot mai mari.
Aşa s-a ajuns ca în 1977 să atingă o producţie-record de 33.000 de unităţi pe an. Şi numărul de angajaţi a crescut vertiginos de la un an la altul. Dacă în 1954 fabrica avea 4.400 de salariaţi, în 1978 a ajuns la 26.000. „Steagul Roşu“ devenise cea mai mare uzină din Braşov şi un succes peste hotare. Celebrele modele Carpaţi, Bucegi, ROMAN sau DAC aveau mare căutare la export în state precum Ungaria, RDG, Polonia, Statele Unite sau Grecia.
Fabrica a intrat în insolvenţă la cererea administratorilor la începutul lui septembrie 2014 pentru o datorie de 90 de milioane de lei. De atunci, suprafaţa uzinei s-a restrâns de la 106 hectare la aproximativ 35 de hectare, restul suprafeţei (70 de hectare) fiind vândută unor investitori, firma plătind, astfel, datorii de peste 120 de milioane de euro.
Un comentariu
O fi guvernanta corporativa precis 😁