Dacă ne raportăm la temperaturile minime și maxime, între sezonul cald și cel rece pot fi diferențe și de peste 80 de grade Celsius. De aceea, producătorii de anvelope au conceput cauciucuri speciale pentru fiecare sezon. Aderența este cel mai important criteriu de clasificare a anvelopelor iar unele se „lipesc” de asfalt mai bine pe timpul verii, altele au o aderență sporită iarna. Există și variantă „all season”, care, teoretic, asigură aderență atât pe asfaltul încins, cât și când afară sunt temperaturi negative.
Diferența între anvelopele de vară și cele de iarnă
Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur, care la temperaturi înalte se înmoaie. Astfel, suprafața de rulare are o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald. În schimb, când asfaltul se răcește, cauciucul devine extrem de rigid iar pe măsură ce temperatura scade, se reduce dramatic și aderența anvelopei.
De cealaltă parte, cauciucurile de iarnă sunt optime pentru drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei și pentru asfalt foarte rece. Acestea sunt confecționate dintr-un cauciuc mai moale, care își păstrează elasticitatea la temperaturi reduse. În schimb, vara nu asigură o aderență foarte bună.
Apoi este varianta de anvelope all-season, care pot fi folosite și atât vara, cât și iarna. Teoretic, acestea sunt o combinație între anvelopele de vară și cele de iarnă. Dar specialiștii susțin că anvelopele all-season nu asigură o aderență optimă nici vara, nici iarna.
„Sunt o struțo-cămilă, care doar pe hârtie sunt bune de ceva. Sfatul meu pentru șoferi este să folosească, vara, anvelope de vară și, iarna, anvelope de iarnă. Pentru că, nu e vorba de aderență la modul general, ci de siguranța pe care o conferă în situațiile extreme. Cu anvelopă all-season vei opri în 30-50 de metri, cu una potrivită sezonului în 15-20 de metri. Iar asta poate face, uneori, diferența între viață și moarte”, a explicat Titi Aur, expert în conducere defensivă.
La ce temperatură trebuie schimbate anvelopele de vară cu cele de iarnă
Legislația din România nu stabilește la ce temperatură trebuie schimbate anvelopele de vară cu cele de iarnă. De exemplu, până în anul 2011, șoferii erau obligați să circule cu anvelope de iarnă în perioada 1 noiembrie – 30 martie. Însă legea a fost modificată, iar conducătorii auto nu mai sunt obligați să înlocuiască anvelopele la schimbarea de sezon.
Totuși, trebuie ținut cont că testele au arătat că anvelopele de vară nu mai au elasticitatea optimă la temperaturi sub 6-7 grade Celsius. Așadar, atunci când temperaturile medii scad sub 6 grade, este indicat să schimbăm anvelopele de vară cu cele de iarnă.
Șoferii care circulă pe drumurile acoperite de zăpadă, polei sau gheață cu cauciucuri de vară riscă o amendă uriașă.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni […] conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie echipat cu anvelope de iarnă”, se precizează în Art. 102, alin 6.1, din legea 195/2002.
Cu aceeași amendă se sancționează și șoferii care circulă cu anvelope uzate. În plus, autoritățile dispun în aceste situații reținerea talonului auto, fără drept de circulație.