Cercetările arată că cei mai mulți dintre copiii care intră la grădiniță fără abilități academice prea avansate își ajung din urmă colegii până în clasa a doua. Mai simplu spus, rolul grădiniței și al Clasei pregătitoare este acela de a-i ajuta să-și dezvolte abilitățile sociale și emoționale – să-și facă prieteni, să învețe când să asculte și când să vorbească, să urmeze instrucțiunile, să se descurce în situații noi. Aceleași studii arată însă că dacă un copil începe grădinița fără abilități sociale și emoționale esențiale va avea dificultăți în a învăța, fiind posibil să se confrunte și cu probleme de comportament.
Deși nu există o formulă perfectă după care se stabilește când copiii sunt pregătiți pentru grădiniță, stăpânirea anumitor abilități îi ajută pe aceștia să se adapteze mai ușor la noul statut. În acest articol enumerăm care sunt acele abilități (capacitatea de a face totul cu ușurință și iscusință) pe care copilul ar trebui să le stăpânească la intrarea în grădiniță. Dar nu te panica! Chiar dacă acum copilul nu le bifează pe toate, verifică în fiecare lună. Copiii mici se dezvoltă foarte repede – dacă nu poate face ceva săptămâna aceasta, s-ar putea să reușească câteva săptămâni mai târziu. În plus, copiii sunt diferiți și se dezvoltă în ritmul lor. Unii ar putea avea anumite abilități încă de la 3-4 ani, pe când alții nu le ating decât spre sfârșitul grădiniței. Și nu e nimic anormal.
7 semne că nu este pregătit de grădiniță
Copiii care merg din toamnă la grădiniță ar trebui să dețină anumite abilități pentru a se integra mai bine. Cu toate acestea, ia lista de mai jos ca ghid pentru a evalua nivelul lui, dar nu renunța la a-l înscrie la grădiniță. S-a dovedit că micuții evoluează foarte repede odată ce au intrat în colectivitate, pentru că învață unii de la ceilalți. Iată câteva semne că nu este pregătit de grădiniță și soluțiile pe care să le încerci:
1. Plânge când trebuie să se despartă de tine
Unii copii ajung la grădiniță, își iau rămas bun de la părinți și intră în clasă. Alții, însă, se agață de părinți la despărțire sau fac crize de plâns necontrolat. Ambele reacții sunt perfect normale. Astfel de comportamente sunt de așteptat la începutul grădiniței, iar acest lucru poate dura până la câteva săptămâni. Se numește anxietate de separare și se poate manifesta la mai multe vârste. Dar asta nu înseamnă că trebuie să-ți iei copilul acasă.
Există instrumente pe care educatorii și părinții le pot folosi pentru a ajuta un copil să se desprindă de părinți. Unii educatori permit copiilor de grupă mică să vină la grădiniță împreună cu jucăria preferată pentru a le ușura adaptarea. Dacă micuțul tău nu a prea avut ocazii de a se despărți de tine, îl ajută ca în săptămânile de dinaintea începerii grădiniței să-l lași o oră- două cu alte persoane de încredere – bunicii sau o bonă. La această vârstă (nivel preșcolar), copiii înțeleg clar că ne pot afecta prin modul în care acționează. Vor insista ca să ne facă să ne schimbăm decizia de a-i lăsa acolo, ceea ce înseamnă că episoadele vor dura mai mult. „Nu anula planurile! Fii consecvent. Iubitor, dar ferm. Și întoarce-te exact când ai promis că te întorci, nu mai târziu”, este sfatul dr. Laura Markham, ale cărei cărți de parenting le poți găsi aici.
2. Nu știe încă să ceară la baie sau să folosească toaleta singur
Până la vârsta de 3 sau 4 ani, majoritatea copiilor pot folosi toaleta singuri. Accidentele ocazionale sunt de așteptat, cu atât mai mult cu cât copilul merge într-un medicu nou. Îngrijitoarele de la grădiniță le cer, de obicei, părinților să lase haine de schimb în dulăpiorul copilului. Dar unele grădinițe nu acceptă copilași care încă nu au renunțat la scutece sau nu știu să ceară la baie ori să folosească toaleta.
Citiți mai multe pe totuldespremame.ro.