Grupul german Sennheiser, unul dintre cei mai mari actori din zona de echipamente audio din lume, a investit începând cu 2018 circa 15 milioane de euro în România, la Braşov, acolo unde se găseşte astăzi o fabrică de 10.000 mp.
„Sennheiser a investit în România aproximativ 15 milioane de euro. Vorbim strict de investiţia în clădire şi teren, pentru că grupul e proprietarul acestor bunuri. Ne aflăm într-un parc industrial unde modelul de business este uşor altfel, însă compania a decis să nu meargă pe această strategie, de a închiria o hală de producţie construită la cerere“, spune Violeta Balint, general manager al fabricii Sennheiser din Braşov, potrivit zf.ro.
Ea adaugă că în suma de 15 milioane de euro nu sunt incluse şi echipamentele care sunt folosite astăzi în producţia locală.
„Aici, trebuie să ţinem cont de ceea ce înseamnă linii noi de producţie şi linii transferate. De-a lungul anilor, am şi transferat producţie, de exemplu din America, unde exista o unitate pe care grupul a decis să o închidă acum câţiva ani.“
O poveste ce se întinde pe opt decenii
Sennheiser este o companie germană, o afacere independentă, de familie, ajunsă la cea de-a treia generaţie. Anul viitor, grupul va împlini 80 de ani de activitate.
Iar activitatea este aceea de a dezvolta, produce şi comercializa echipamente audio profesionale. În prezent, sub umbrela grupului există trei branduri. Primul este Sennheiser, care activează în producţia de echipamente audio profesionale. Al doilea este Neumann, specializat în dezvoltarea şi producţia echipamentelor audio pentru studiourile de înregistrări. Cea de-a treia marcă ce face parte din portofoliul Sennheiser s-a alăturat recent grupului, este vorba despre Dear Reality. Aceasta este specializată pe software şi acustică spaţială.
„E vorba de branduri complementare, adaptate la realităţile din piaţă şi la realitatea actuală“, spune Violeta Balint. Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Braşov te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
Şase ani de prezenţă
„În România, mai exact în Braşov, suntem prezenţi din 2018 cu o unitate de fabricaţie, unitate care este specializată în producţia de microfoane şi căşti audio profesionale.“
Executivul adaugă că este important de menţionat acest termen „profesionale“ pentru că în 2018, când a fost pornită activitatea locală, fabrica era specializată în producţia de echipamente dedicate segmentului consumer.
La acest moment, fabrica produce echipamente profesionale, iar asta datorită unei schimbări de strategie pe care grupul a decis să o aibă în 2021, când şi-a vândut divizia consumer.
„Astfel, fabrica din România s-a specializat în producţia de echipamente audio profesionale, fapt ce explică dezvoltarea rapidă a businessului în ultimii ani. Industria pro audio se adresează unui segment diferit de clienţi şi vine cu produse de o complexitate mai mare.“
Firma Sennheiser International Manufacturing Gmbh a obţinut anul trecut afaceri de 384 de milioane de lei, cu circa 20% mai mari decât în anul anterior. De altfel, începând cu 2021 businessul a crescut substanţial de la câteva zeci de milioane de lei la peste 300 mil. lei.
„Strategia companiei a făcut în aşa fel încât fabrica din România să devină un element important la nivel de grup, specializându-se în asamblarea manuală şi livrarea de produs finit.“
Din România în toată lumea
Grupul mai are o a doua unitate de producţie, de această dată în Germania. Aceasta a rămas specializată în echipamente audio profesionale high-end, precum şi pe partea de componente, în special componente de ordin electronic.
„Unitatea din Germania produce brandul Neumann, ea realizează microfoane de studio şi microfoane high-end. E vorba de acelea pe care le vedeţi pe scene, în mâna unor artişti precum Lady Gaga. Chiar şi la deschiderea Jocurilor Olimpice, ea a folosit un microfon realizat de grupul Sennheiser.“
Produsele care pleacă de la Braşov ajung şi ele peste tot în lume.
„Noi realizăm microfoane pentru săli de conferinţă, dar şi căşti pentru monitorizare în televiziune, în studiourile de înregistrări.“
Totodată, vedem căştile produse în România la diverşi DJ, în cadrul multor evenimente şi activităţi de entertainment. „Cam peste tot în lume unde există ceva de transmis cu vocea găsiţi şi un echipament Sennheiser“, explică executivul român.
La Braşov, sunt realizate produse doar sub brandul Sennheiser.
„Suntem specializaţi pe brandul acesta şi pe zona pro audio. Ne concentrăm atenţia mai ales pe business communication şi pe audio profesional.“
De ce România?
Violeta Balint spune că grupul a ales Braşovul pentru dezvoltare deoarece este şi a fost de-a lungul anilor un oraş cu o creştere accelerată. Este, totodată, un centru universitar, ceea ce a făcut ca şi forţa de muncă să fie diversificată şi bine calificată.
„Chiar şi infrastructura, deşi de multe ori vorbim despre lipsa unor autostrăzi, s-a dezvoltat. Acum câţiva ani, când noi am venit aici, vorbeam de lipsa unui aeroport, care între timp s-a deschis. Braşovul este poziţionat strategic. Ne aflăm la 170 km de de Bucureşti şi de aeroportul din Bucureşti, avem o conexiune destul de facilă cu Vestul. La momentul 2018, investitorii au văzut şi potenţialul în ceea ce priveşte infrastructura.“
O mare parte din componentele folosite în fabrică vin din afara ţării. Totuşi, unul dintre furnizorii importanţi în momentul de faţă este o companie belgiană. Aceasta furnizează fabricii din Braşov o parte din componentele electronice necesare.
„Fabrica era deja prezentă aici, dar s-a dezvoltat în ultimii ani şi datorită parteneriatului cu noi. Din 2018 până în prezent, am încercat să dezvoltăm şi relaţii cu furnizori locali, acolo unde găsim. Mai mult, odată cu venirea diverşilor investitori, în zonă se dezvoltă şi alte companii de ordin local, de exemplu furnizori de servicii medicale, de catering, de transport. Deci există un impact în mai multe zone, pe mai multe paliere.“
Majoritar personal feminim
Violeta Balint afirmă că, în România, există mici producători, chiar locali, de echipamente audio.
„Însă, la nivelul nostru de business, suntem singurii, atât în Braşov, cât şi dincolo de zona asta. Acest fapt ne-a oferit şi un avantaj când vine vorba de forţă de muncă. De altfel, de cele mai multe ori nu avem provocări în a găsi salariaţi.“
Braşovul este o zonă cu o rată mică a şomajului. Sunt multe companii care au venit în ultimii ani aici, dar sunt şi multe firme existente care s-au dezvoltat.
„Totuşi, noi am avut clar avantajul noului venit, cu un produs altfel. Însă, a mai fost un element foarte important care a contat în atracţia forţei de muncă şi anume cultura noastră organizaţională. Suntem o companie de familie. Pentru că avem multă asamblare manuală, lucrăm în special cu personal feminin – 80% din totalul anagajaţilor. Avem şi norocul să nu avem fluctuaţie mare de personal.“
Astăzi, sunt 180 de angajaţi la Sennheiser Braşov şi există în continuare loc de creştere.
O singură direcţie de mers
„Încă nu funcţionăm la capacitate maximă. În continuare aducem linii noi de producţie, în continuare mizăm pe tehnologie nouă pe care o vedem ca fiind de viitor. Planurile noastre sunt de a atinge nivelul maxim de dezvoltare undeva în 2027, când vom încheia această a doua etapă.“
Ultimii trei ani au fost ani de creştere atât pentru grupul de Sennheiser, cât şi pentru pentru fabrica din Braşov, adaugă executivul român.
„În continuare ne dezvoltăm, în continuare investim. Noi, la Braşov, suntem în proces de evoluţie, suntem într-o a doua fază de dezvoltare. În 2018, am început cu o unitate de producţie mică, am funcţionat pe o suprafaţă de aproximativ 3.200 mp.“
În 2022, a fost demarată o nouă investiţie în urma căreia a fost triplată suprafaţa de producţie. Investiţia s-a încheiat anul trecut, când am fost terminată construcţia actualei clădiri, aşa cum cum arată ea în prezent.
„Funcţionăm pe o suprafaţă de producţie de 10.000 mp în acest moment. Această decizie de a ne mări capacitatea de fabricaţie a ţinut cont de strategia grupului de a-şi orienta producţia de volume în România. Grupul şi-a dorit să specializeze cele două unităţi de producţie în mod diferit, astfel că România realizează volume mari, iar Germania rămâne să dezvolte şi să producă echipamente high-end“, conchide Violeta Balint care nu înaintează cifre referitoare la rezultatele pe 2024.