Codul rutier va permite polițiștilor să sancționeze șoferii în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, din toamnă. În cazul înregistrărilor audio-video făcute de un participant la trafic, polițiștii vor putea sancționa doar comportamentul agresiv în trafic, cu condiția ca manevrele agresive să fi fost înregistrate în mod întâmplător, legislația stabilind clar ce înseamnă acest lucru.
Prin OUG 84/2024 s-a stabilit că, din 27 octombrie, polițiștii vor putea amenda șoferii în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, potrivit avocatnet.ro.
Astfel, din toamnă, șoferii agresivi în trafic vor putea fi sancționați de polițiști pe baza înregistrărilor audio-video trimise de alți participanți la trafic. Totuși, pentru a putea fi luată în seamă o astfel de sesizare, manevrele agresive ale unui șofer trebuie să fi fost percepute “în mod nemijlocit și întâmplător” de participantul la trafic.
După cum stabilește OUG 84/2024, se consideră că persoana care formulează o sesizare privind un șofer agresiv în trafic nu a perceput în mod întâmplător manevrele agresive atunci când:
- aceasta a sesizat, cu privire la același autovehicul, mai mult de o posibilă faptă contravențională săvârșită într-un interval de 24 de ore sau mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile;
- aceasta a sesizat, cu privire la același loc, mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 24 de ore sau mai mult de șapte posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile.
În astfel de cazuri nu se poate considera întâmplătoare înregistrarea unui șofer, ci, mai degrabă, o “vânătoare”.
Ziceam că, pentru a reclama un șofer agresiv în trafic, cel ce a înregistrat audio-video un astfel de eveniment trebuie să facă o sesizare către polițiștii rutieri.
„Sesizarea participantului la trafic trebuie să conțină în mod obligatoriu datele acestuia de identificare – nume, prenume și cod numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare, datele de contact – număr de telefon și adresa de corespondență, declarația pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice elemente de natură să conducă la identificarea locului unde a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională, precum și semnătura și să fie însoțită de înregistrarea audio-video”, conform ordonanței.
Sesizarea se va transmite online, “prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice”, după cum scrie în ordonanță, poliției rutiere pe raza căreia a avut loc presupusa încălcare a regulilor rutiere.
Pentru a fi validă, înregistrarea audio-video sau doar video va trebui să cuprindă:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
- data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
- locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
- vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
- semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
În schimb, o sesizare va fi clasată direct de polițiști dacă:
- se constată că aceasta nu este formulată de un participant la trafic;
- persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevrele agresive;
- aceasta nu cuprinde o serie de informații despre cel ce depune sesizarea, inclusiv o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea celor înregistrate;
- aceasta a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 de zile de la data surprinderii manevrelor agresive;
- înregistrarea audio-video sau video lipsește ori nu cuprinde toate elementele din lista anterioară.
Codul rutier consideră comportament agresiv efectuarea, pe drumul public, de către un conducător de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:
- deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
- întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
- pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
- circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
- folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
- conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți;
- mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;
- realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
- conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.
Sursă: avocatnet.ro.