Gropile de pe șosele au fost dintotdeauna o problemă, rezolvată doar parțial de către autorități în contextul în care multe drumuri doar se „cârpesc” în așteptarea unor reparații de anvergură pentru care, de cele mai multe ori, nu sunt fondurile necesare. Șoferii constată însă că și după ce se fac reparații mai rămân gropi „de sămânță” sau zone cu asfalt brăzdat de crăpături, astfel că primăvara reapar problemele chiar dacă iernile sunt mai blânde și nu își mai pun amprenta atât de tare în degradarea carosabilului.
În ultima perioadă, Consiliul Județean a demarat lucrări de reparații curente și pe șoselele din zona Făgărașului. Cei care au tranzitat drumurile pe care muncitorii au pus plombe au constat însă că au mai rămas găuri, unele dintre ele greu de „ratat” și un real pericol mai ales când vizibilitatea este redusă. Astfel de situații pot fi întâlnite, de exemplu, pe DJ 104 C (Recea – Săsciori – Hurez – Făgăraș), dar și pe DJ 103 F (Breaza – Pojorta – Voivodeni – Voila).
Un buget „cârpit” de la o lună, la alta
Bugetul pentru reparația și întreținerea drumurilor județene a fost destul de mic în comparație cu necesarul de lucrări din acest an și a fost și el „cârpit” de la lună la lună. După cum a declarat pentru BizBrașov vicepreședintele CJ Brașov, Szenner Zoltan, în urma inventarului făcut în luna februarie pe toate șoselele aflate în administrarea autorității, suma necesară pentru realizarea lucrărilor de reparații se cifra la 45 de milioane de lei. O astfel de sumă nu a putut fi finanțată de la bugetul județului, iar pe parcurs s-au mai făcut mici suplimentări pentru a putea realiza măcar o parte din necesare, după cum ne-a explicat vicepreședintele CJ Brașov.
„Drumurile județene sunt împărțite în trei zone, Brașov, Făgăraș și Rupea, iar pe zona Brașovului nu se mai făcuseră intervenții de 2 ani. Am avut o alocare bugetară la început de an de 27 de milioane de lei, s-au mai redistribuit alte 2 milioane din sumă pentru alt capitol, dar marea problemă după ce am făcut ajustările pentru anul trecut și am achitat lucrările de deszăpezire, ne-au mai rămas pentru reparații doar sub 10 milioane de lei. De aceea, nu am mai putut face un plan de reparații de întregul an, și, de la lună, la lună, în funcție de ce se mai poate aloca cu țârâita pentru drumuri, îi distribuim pentru lucrările necesare. Am făcut prioritizări ale lucrărilor, în funcție de valorile de trafic de pe șosele, dar și unde sunt problemele cele mai mari, și am intervenit. Am decis să se facă reparații pe suprafețe mai extinse, nu doar simple «plombe» îngăuri tocmai pentru a nu se mai degrada așa de repede, însă nu putem face reparații în integralitate pe unele șosele”, a precizat Szenner Zoltan.
Gropi „restante” din cauza constructorilor
Acesta a mai adăugat faptul că unele gropi sunt „restanțe” de anul trecut, respectiv lucrări în garanție care nu au fost executate corespunzător. „În zona Făgărașului am mai avut o problemă, deoarece anul trecut am lucra cu o altă firmă, iar la începutul anului am făcut un inventar al tuturor problemelor apărute ce fac obiectul garanției. I-am transmis notificări constructorului să facă reparațiile necesare, dar se mișcă destul de greu. Săptămâna trecută i-am transmis și o somație, iar în cazul în care nu se va conforma, vom realiza reparațiile cu actualul constructor și le vom imputa sumele aferente. Nu puteam să îi dăm actualului constructor să facă reparații unde aveam garanție, deoarece trebuie făcut pe cheltuiala celui care a greșit. Totodată, pe fiecare «plombă» sau burdușire realizată noi avem toate datele, de la dimensiuni și locație și verificăm constructorii dacă și-au făcut sau nu treaba”, a mai subliniat Szenner Zoltan.
Acesta inspectează personal lucrările efectuate în județ, urmând să verifice și situațiile semnalate de șoferi în zona Făgărașului. Totodată, pe șoselele din județ sunt denivelări sau gropi care au fost „sărite din schemă” din schema de reparații, deoarece au apărut ca urmare a faptului că firmele care au executat lucrări pentru infrastructura de apă-canal în diverse localități nu au adus carosabilul la starea inițială după cum ar fi trebuit. „Avizele pentru lucrările la rețele a fost dat cu condiția de a aduce la starea inițială carosabilul, dar avem mai multe comune unde nu s-a făcut acest lucru de mai mulți ani, astfel că am refuzat să realizăm alte lucrări, până când respectivii constructori nu se vor conforma”, a menționat vicepreședintele CJ Brașov.
Nu în ultimul rând, acesta a mai adăugat faptul că lucrările de aplicare a marcajelor se pot efectua doar după ce sunt realizate integral reparațiile, deoarece trebuie făcute pe distanțe mai mari, nu doar pe bucățele.