Părinții se întreabă adesea dacă banii oferiți pentru rezultatele școlare sunt mită sau recompensă? Și mai mult decât asta, fac bine copiilor sau dimpotrivă? În acest articol este explicată diferența dintre mită și recompensă și sunt oferite soluții pentru a recompensa rezultatele școlare ale unui copil fără a implica bani.
Întrebarea aduce în discuție una dintre cele mai frecvente întrebări de parenting: folosirea unui sistem de recompense pentru copii este mită? Mita implică acordarea recompensei înainte de comportamentul dorit. Recompensa se oferă după comportament, și este considerată stimulent și recunoaștere a efortului depus.
Recompensele sunt mită?
Recompensele sunt câștigate în urma unui comportament pozitiv, pe când mita este oferită pentru a opri comportamentul negativ. Mita tinde, de asemenea, să se ofere ca o ultimă soluție atunci când suntem stresați și dorim să schimbăm imediat comportamentul unui copil. Dacă vă luptați cu conceptul de recompense, amintiți-vă că adolescenții merită recunoaștere și stimulente, la fel cum primesc adulții la locul de muncă.
Folosind recompense pentru a modela comportamentele dorite nu vom face decât să creăm probleme, spun psihologii. Cu toate că, adeseori, adolescenții sunt mai predispuși să facă ceea ce trebuie atunci când se concentrează pe stimulente și recompense decât pe amenințări sau pedepse, oferirea de recompense poate crește asumarea de riscuri. Care nu e de dorit, mai ales în perioada în care creierul lor nu face încă bine diferența între bine și rău.
Banii nu cresc motivația de a învăța a celor care nu o au, arată studiile
În 2010, cercetătorii au experimentat stimulente financiare pe un grup de studenții din primul an. Ei au descoperit că recompensele au avut un impact pozitiv asupra elevilor cu abilități ridicate. Cu toate acestea, au avut un efect negativ asupra rezultatelor elevilor cu abilități mai mici. Cercetătorii au stabilit că recompensele externe pot dimuna dorința lor de a face ceva dacă nu sunt stimulati (le afecteaza motivația intrinsecă). O altă meta-analiză din 2021 a evaluat motivația elevilor și a constatat că motivația condusă de recompense sau evitarea pedepsei nu a crescut performanța sau perseverența. În schimb, a fost asociat cu scăderea bunăstării.
Recompensa externă nu construiește motivația internă
Au existat multe dezbateri cu privire la utilizarea recompenselor în bani pentru copii, cum ar fi plata acestora pentru treburile casnice. Cele mai multe dovezi arată că recompensele în numerar ar putea funcționa pe termen scurt, dar beneficiile nu durează. Recompensa externă nu construiește motivația internă, care este esențială pentru susținerea efortului și a unui rezultat bun, de durată.
Ce recompense funcționează la adolescenți
Citiți, mai multe detalii pe hotnews.ro.