Proiectul amenajării unor benzi speciale pentru autobuze a ajuns săptămâna trecută în faza de execuție a lucrărilor propriu-zise, după ce a bătut mai mult timp pasul pe loc, ca urmare a deciziei executivului Primăriei Brașov de a reface proiectul propus în 2019.
Deși pe anumite tronsoane, asfaltul era încă în garanție și nedegradat, întreg tronsonul de aproape 13 kilometri pe care se vor amenaja astfel de benzi dedicate a fost băgat în aceeași „oală”. Astfel, stratul de uzură a început să fie frezat pe o lățime de 3-4 metri și pe porțiunile unde nu erau crăpături sau denivelări. Turnarea de asfalt înseamnă și bani în plus și cum proiectul este finanțat integral de la bugetul local, ținând cont că fondurile europene accesate în 2019 nu au mai putut fi decontate (ar fi trebuit ca lucrările să fie finalizate la data de 31 decembrie 2023), sumele vor fi decontate exclusiv de la bugetul local. Mai exact, dintr-un împrumut contractat de Primăria Brașov care va fi plătit din buzunarul brașovenilor.
Primăria ar fi trebuit să refuze soluția proiectantului
Risipa făcută astfel din bani publici a fost remarcată și de către primarul ales George Scripcaru care a subliniat faptul că proiectul inițial pe care l-a propus în 2019 nu prevedea astfel de lucrări inutile.
„Zilele acestea, se desfășoară un adevărat atentat la bugetul orașului. Sub ochii noștri uimiți, 50.000 de metri pătrați de străzi cu asfalt fără cusur se frezează pe o adâncime de 4 cm și se reasfaltează la loc. Proiectanții din București care au realizat lucrarea au făcut cum se face de obicei: au ales soluția care nu le dădea nicio durere de cap, propunând simplu frezare și reasfaltare. În mod normal, Primăria ar fi trebuit să refuze soluția și să ceară analiza la fața locului, pentru că străzile care urmau a fi stricate erau în stare foarte bună, iar altele, cum sunt Eroilor și 15 Noiembrie, au fost asfaltate anul trecut și se află încă în garanție. Dar… de la Primărie nu au fost obiecțiuni, așa că soluția proiectanților leneși a rămas valabilă și se implementează chiar acum”, a explicat George Scripcaru.
Cost în plus și pentru gurile de canalizare
Mai mult, proiectul nu ar fi ținut cont de ridicarea la cotă a gurilor de canalizare, iar acest tip de lucrări va însemna cheltuieli suplimentare. „Benzile dedicate transportului public erau simplu de realizat prin colorare distinctă și marcaje rutiere. Simplu, rapid și ieftin, în loc de complicat, de durată și scump. Să fi fost, totuși, o cheltuială bine calculată, așa cum zic unii? Executantul este o firmă mult hulită de Coliban înainte de 2020, despre care spunea că este «firma lui Scripcaru» și striga sus și tare că nu mai pupă contracte cu Primăria cât e el primar, dar uite că… a reevaluat-o”, a mai punctat George Scripcaru.
BizBrașov a solicitat un punct de vedere primarului în funcție Allen Coliban cu privire la problemele semnalate, însă până la ora publicării acestei știri, informațiile nu ne-au fost transmise, deși fusese dat un timp rezonabil pentru răspuns.
UPDATE – De ce este necesară frezarea și înlocuirea asfaltului
Ulterior, primarul Allen Coliban ne-a oferit câteva explicații pentru a lămuri aspectele semnalate în spațiul public de către primarul ales George Scripcaru. Astfel, Allen Coliban a precizat faptul că din cauza traficului intens al autobuzelor, pe prima bandă de circulație s-au identificat probleme de tipul: zone șlefuite, zone vălurite cu refulări, ciupituri, faianțări sau crăpături multiple pe directii diferite.
„Frezarea asfaltului existent se datorează faptului că asupra acestor zone nu au existat intervenții în ultimii ani asupra stratului de uzură. Din acest motiv,conform AND 605-2013 , SR EN 13036-7 , SR EN 13036-4 si SR EN 13036-1, stratul de uzurp existent care face parte din ampriza drumului prezinta denivelari atât în profil longitudinal mai mari de 4mm sub dreptarul de 3m cât și în profil transversal 2-3 mm / m.
Totodată pentru sporirea capacității portante a drumului și pentru a împiedica degradarea suprafețelor de asfalt în zona demarării și frânării autobuzelor la semafoare cât și în zona stațiilor RATBV stratul de uzură se va ramforsa cu un strat de geotextil, ce va impiedica aparitia degradărilor.
Chiar dacă pe anumite tronsoane, în timp, s-au executat unele lucrări de reparații de înlocuire a covorului asfaltic, lucrarea de AMENAJARE BENZI DEDICATE TRANSPORTULUI ÎN COMUN trebuie sa aibă un caracter unitar din punct de vedere tehnic, pe întreaga lungime a traseului benzilor dedicate, cumulată pentru cele 3 trasee este de aprox. 12,68 km. În acest context, termenul contractual de garanție al lucrarilor executate de către antreprenor trebuie să fie unitar, pe întreaga lucrare, pentru o durată de 60 luni, de la semnarea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor”, a punctat Allen Coliban.
Acesta a adăugat faptul că, în cadrul proiectului, sunt prevazute marcaje logitudinale noi in lungime de 17.725 m, indicatoare noi 688 buc. marcaje diverse noi in suprafata de 9.619 mp, separatoare de sens 3350 buc benzi rezonatoare 9255 m, marcaje transversale 7146 mp și toate aceste lucrări trebuie să fie executate pe o suprafata pentru care executantul își asumă o garanție de bună execuție de 60 luni (5 ani).
„De asemenea la predarea amplasamentului s-a constatat necesitatea executării următorelor lucrări: ridicarea la cotă a celor 29 capace cămine, înlocuirea a 6 capace cămine vizitare, identificarea căminelor acoperite cu asfalt, ridicarea la cotă a 56 grătare guri de scurgere și înlocuirea a 5 gratare deteriorate. Inclusiv aceste lucrari, vor fi executate în cadrul proiectului de AMENAJARE BENZI DEDICATE”, se precizează în răspunsul transmis de către primarul în funcție al Brașovului.
8 comentarii
prostie fara limite. Dar ne-am obisnuit, asa devine Brasovul verde…
Este tipic pentru Coliban si echipa lui de puturosi neadaptati. Inca un furt din banii urbei, urbe de care-l doare-n…spit. Abia astept sa dispara din primarie.
Bataie de joc. Cred ca Coli-Ban ar trebui sa fie cercetat pentru semnatura pe acest contract; ori are interes ori este prost. Din pacate nu pot sa asasez niste fotografii cu o strada, aflata la 5 minute de Livada Postei care nu a fost asfaltata niciodata ! si are numai niste betoane rupte. Dar asa se intampla cand dai de bani nemunciti si nu ai nici o meserie.
Sa ne giugiulească firmele de casă ale primăriei, angajate de penalul Scripcarel
Fiind 💸💰💸💰 bani publici , pe Coliban nu-l interesează cum îi cheltuie . Asfaltul era excelent pe str. Lungă, Eroilor, 15 Noiembrie , se putea face fără risipa asta mare de bani o modificare mult mai cu cap .La fel a procedat si cu sutele de semafoare recent amplasate în apropierea sensurilor giratorii , care evident sunt inutile – vor fi ambuteiaje și mai mari că până acum . Dar pe unul care merge doar cu bicicleta sau Uber nu-l interesează. In afară de asta sunt cel puțin 50 de străzi care ar trebui asfaltate, fiind doar pietruite sau asfaltate acum zeci de ani , dar nici asta nu îl interesează pe așa-zisul primar . Noroc că i se termină mandatul și nu mai risipește banii contribuabililor .
Ce mai face dl Scripcaru? Acest falnic primar care rascheta strada Turnului din parcul Tractorul si o reasfalta, exact in urmatorul an dupa ce facuse acelasi lucru. Strada Turnului care pe acea vreme nu circula mai nimeni.
Benzi dedicate pt autobuze, cea mai mare mizerie, traficul in Brasov o sa fie de ne suportat. Doar din aceata decizie se vedeca USR e un partid de stanga, vrea sa multumeasca doar saracii care merg cu autobozul, bicicleta sau trotineta.
Capacele de canalizare sunt un dezastru in Brasov. Capcane pe extrem de multe strazi. Cateodata nu e suficient ca, daca circuli pe banda 1 risti sa iti rupi masina, dar le gasesti in mod frecvent si pe benzile de circulatie dar dispuse asa, unul mai la stanga, unul mai la dreapta, de nu stii ce sa ocoloesti si in ce sa dai (Str. Carierei, la Coresi, si exemplele pot continua).
Lucrarile de semaforizare nu se mai sfarsesc odata, se mai blocheaza si banda de intrare spre lunga ca lucreaza fix la orele de varf, orasul e sufocat si ce frumos e la Brasov.