
Lucrările de la examenele naționale, precum Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a și Bacalaureatul 2024 se întorc la profesori, în platforma de corectare digitalizată, dacă sunt identificate diferențe de notare la itemii obiectivi, cum sunt, de exemplu, subiectele tip grilă.
Potrivit Ministrului Educației, Ligia Deca, lucrările se vor întoarce la profesori pentru a corecta inadvertența în momentul în care există o diferență între punctajul oferit primul și celălalt profesor care formează perechea de evaluatori.
„În ceea ce privește itemii obiectivi, acele lucruri care țineau de grile și erau niște diferențe de interpretare, acolo am rezolvat în platformă, în sensul în care, dacă se găsesc diferențe la itemi obiectivi, lucrarea se întoarce la profesor pentru a corecta această inadvertență”, a spus Deca.
Ministrul a subliniat că în acest an:
„am mărit onorariile [pentru profesorii din organizarea examenelor naționale], mai mult pentru cei care scanează lucrările, pentru că sunt responsabilități suplimentare. Acest lucru ne va face siguri că avem resursa umană necesară și că încărcarea pe fiecare profesor corector scade, să nu mai fie o încărcătură suplimentară așa cum a fost la simulări”.
Întrebată dacă profesorii care au avut lucrări cu diferențe mari față de notarea celuilalt corector din pereche vor mai corecta anul acesta, Deca a spus:
„Nu, cei care au avut diferențe semnificative față de colegii lor în corectură nejustificate nu vor mai fi selectați pentru corectura din acest an. Vor intra în niște programe de formare și poate în anii următori vor putea reveni în proces. În acest an am considerat că pentru siguranță, este bine ca ei să nu fie implicați”.
Între timp, nu se știe câți elevi au fost nedreptățiți de această eroare majoră la pilotările de la Evaluare Națională și Bacalaureat de anul trecut sau la simularea națională din luna februarie, pentru EN VIII.
Amintim că, de exemplu, peste 25 de lucrări cu diferențe între 1 și 3 puncte, ale unor elevi dintr-o singură școală, la simularea BAC 2024, au fost semnalate de directorul Liceului „Jean Louis Calderon” din Timișoara.
Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct.