Horaţiu Ţepeş, antreprenorul care a creat Bilka în 2007, este unul dintre puţinii tineri români care au ales să pornească un business în industria prelucrătoare în a doua jumătate a anilor 2000 şi să ajungă la un nivel al businessului care îi permite astăzi să analizeze opţiuni de extindere în afara României.
„Am anticipat punctul în care suntem acum. Încă de acum 15 ani ştiam ce voi face în următorii 30 şi pot spune cu răspundere că ştiu ce voi face şi în următorii 30 de ani. Pot spune că momentul în care ne aflăm acum este doar începutul. Nu avem nicio reţinere în a ne dezvolta pe viitor şi challenge-ul cel mare este de a ieşi în afară cu fabricile. Până acum am fost captivi în piaţa domestică pentru că un producător de materiale de construcţii este dependent de piaţa domestică, asta pentru că şi transportul produselor este mai dificil, ele fiind grele. Dar avem planuri de expansiune şi suntem încă la început. Sper ca până la final de an să avem ceva conturat pe partea de producţie într-o ţară vecină“, a spus Horaţiu Ţepeş în cadrul summitului Industrii Inteligente, Braşov, organizat de Concordia în parteneriat cu BCR şi cu susţinerea ZF.
Bilka este o companie producătoare de ţiglă metalică, tablă cutată şi produse pentru acoperişuri complete şi hale industriale, care a cunoscut o creştere constantă de la an la an.
În 2023, Bilka a raportat o cifră de afaceri de 1,2 mld. lei (aproximativ 248 mil. euro), în creştere cu 6% faţă de anul precedent, şi un profit net de 119 mil. lei (aproximativ 24 mil. euro), potrivit datelor de la mfinante.ro, cu o marjă de profit net de 10%.
Compania braşoveană Bilka a ajuns la nivelul actual în urma unor investiţii de aproximativ 150 mil. euro, bani veniţi din profitul reinvestit, fonduri europene, dar şi din diverse finanţări. De altfel, creşterea Bilka s-a bazat pe investiţii, pe dezvoltarea de noi produse şi pe export, piloni pe care mizează şi în viitor.
„În export, doar cerul este limita. Bilka, din 248 milioane de euro cifră de afaceri în 2023, a realizat 40 milioane de euro din export, preponderent în ţările vecine. Dar sunt posibilităţi extrem de mari şi peste ocean“, afirmă Ţepeş.
Bilka este, totodată, şi cel mai mare consumator de oţel din Estul Europei, întrucât utilizează aproximativ 140.000 de tone de oţel pe an. Compania are colaborări cu combinate internaţionale, cum ar fi cele italiene sau poloneze, însă îşi procură oţelul şi din România, de la Liberty Galaţi, cel mai mare combinat siderurgic din ţară. „Anual, luăm circa 40.000 de tone de oţel de la Liberty Galaţi“. Bilka încearcă să găsească, pe cât posibil, furnizori români pentru materia primă necesară producţiei.
Astăzi, în compania Bilka, lucrează circa 700 de angajaţi, iar printre ei se numără şi lucrători asiatici, care au contribuit la creşterea eficienţei în fabrica din Braşov.
De-a lungul anilor, în contextul în care tehnologia a evoluat, Horaţiu Ţepeş spune că s-au făcut investiţii importante în digitalizare, care astăzi vin în sprijinul companiei pe partea de resurse umane. Însă, crede el, digitalizarea nu consolidează relaţiile şi mecanismele dintr-o companie, ci ele trebuie să fie deja foarte bine stabilite şi ulterior transpuse într-un mecanism digital.
În 17 ani de activitate, Bilka a devenit cea mai mare companie cu capital privat românesc din Braşov, un judeţ al cărui sector industrial este dominat de multinaţionale din industria auto (Autoliv, Schaeffler, Vitesco sau Preh).