Primul tren Coradia Stream din cele 37 cumpărate de statul român de la Alstom ar putea intra în circulație cu călători în decembrie 2024, estimează reprezentanții Asociației Pro Infrastructură (API). Aceștia au vizitat depoul unde se află noul tren și unde ar putea ajunge până la sfârșit de 2025 și restul de 36 de rame, potrivit estimărilor producătorului, citate de API, notează economica.net.
„Am vizitat depoul de mentenanță și primul Coradia Stream ajuns în țară din cele 37 care vor deservi multiple rute InterRegio. Când vom circula cu ele? Cum sunt scaunele? Producătorul estimează că în iunie 2024 va trimite către ONFR-AFER documentația testelor, iar autoritățile române ar avea nevoie de 5 luni pentru a da OK-ul final. Deci în decembrie ar trebui să ne plimbăm cu toții. Alstom promite că livrează 12 rame până în iunie 2025 și restul până la sfârșit de 2025”, transmite API pe pagina de Facebook.
Potrivit celor care au văzut noul tren, experiența este diferită față de orice alt tren aflat în circulație astăzi în România: unul modern la care problemele cu clima sau curățenia ar trebui să fie istorie, fiind proiectat pentru o întreținere ușoară.
De asemenea, echipamentele principale se află pe acoperiș, astfel încât mentenanța să se facă rapid și facil.
Mai mult, treptele sunt istorie, existând doar niște rampe de urcat/coborât între vagoane, mai spun cei de la API. Ușile au o treaptă extensibilă la nivelul peronului ca să asigure o îmbarcare fără emoții.
„Din păcate, vestibulul nu este separat de salonul călătorilor prin niște uși, acestea existând doar între vagoane”, remarcă reprezentanții API.
Potrivit lor, spațiile de bagaje sunt ample, permițând stocarea unor genți voluminoase, însă la anumite locuri trebuie grijă la cap.
Fiecare din cele 6 vagoane ale unui tren Coradia Stream este dotat cu un ecran ce afișează diferite detalii despre călătorie, inclusiv unde se află trenul pe rută. Fiecare geam beneficiază de parasolar, însă poziția sa va fi o negociere între pasageri deoarece un geam se întinde pe multiple rânduri.
Atât la clasa I, cât și la clasa a II-a, sunt folosite aceleași materiale la scaune care se pot înclina folosind o manetă, „alunecând” cu șezutul înainte. Acesta este dintr-un material foarte moale, confortabil. În schimb, cotiera este îngustă și dură, iar cei de la clasa a II-a vor trebui s-o împartă, mai spun reprezentanții API.
Cele 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR1) Coradia Stream sunt produse de Alstom Ferroviaria SpA la fabrica de la Katowice (Polonia) şi vor conecta Capitala cu principalele centre urbane ale ţării. De asemenea, vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord – Constanţa, Bucureşti Nord – Braşov – Arad – Timişoara, Bucureşti Nord – Braşov – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov – Deda – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Galaţi, Bucureşti-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroşani – Simeria, Bucureşti Nord – Craiova – Timişoara – Arad, Cluj – Timişoara, Cluj – Suceava – Iaşi.