Fondurile europene sunt o sursă importantă de dezvoltare pentru comunități. Județul Brașov a demonstrat acest lucru și a accesat o serie de finanțări nerambursabile pentru modernizarea infrastructurii rutiere, care, pe lângă asigurarea mobilității locuitorilor oferă și o accesibilitate mai bună pentru derularea unor investiții în plan economic. „Pe lângă deservirea zonelor cu aflux turistic deja existente, prin modernizarea căilor de acces din județ, s-au deschis noi oportunități de dezvoltare socio-economică. Pentru viitor, este esențial ca România să îmbunătățească gestionarea fondurilor europene, să reducă birocrația și să consolideze capacitatea administrativă. De asemenea, este important să se asigure o transparență mai mare în utilizarea acestor fonduri și să se implice activ toate părțile interesate în procesul de planificare și implementare a proiectelor”, a precizat deputatul brașovean Mara Mareș, care pe 9 iunie candidează pentru un mandat de europarlamentar.
Tocmai pentru ca dezvoltarea să continue în județul Brașov este imperios necesară continuare accesării de finanțări nerambursabile și din următoarele exerciții, astfel că Mara Mareș îi îndeamnă pe brașoveni ca pe 9 iunie să meargă la vot și să își desemneze viitorii reprezentanți în Parlamentul European. „Alegerile parlamentare ale UE au loc o dată la cinci ani și sunt cele mai ample alegeri transnaționale din lume. În urma acestora, Parlamentul European votează pentru a alege noul președinte al Comisiei Europene (organul executiv al UE) și aprobă întreaga echipă de comisari. În calitate de cetățean european, indiferent unde locuiești și cum îți câștigi existența sau îți petreci timpul, UE are impact asupra vieții tale de zi cu zi”, a subliniat Mara Mareș.
PROIECTELE EUROPENE ALE JUDEȚULUI BRAȘOV PENTRU INFRASTRUCTURA RUTIERĂ
50 DE KM DE DRUMURI JUDEŢENE MODERNIZATE ÎN ŢARA FĂGĂRAŞULUI, prin intermediul proiectului „Modernizare drum interjudețean DJ 104A, DJ 105C și DJ 105P – format din DJ 104A km 0+000–45+000, DJ 105C km 6+300–3+800, DJ 105P km 0+000–3+800”.
Valoarea totală a proiectului 167.807.412 lei!
Primul şi cel mai important proiect de infrastructură accesat de CJ Braşov în cadrul POR 2014-2020 şi unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură implementate la nivelul Regiunii Centru a fost finalizat în august 2023.
Administraţia publică judeţeană a dus la bun sfârşit cel mai amplu obiectiv de investiţii în domeniul infrastructurii rutiere, realizat în perioada postdecembristă în judeţul Braşov: modernizarea „Drumului de sub munte” din Ţara Făgăraşului, calea rutieră care uneşte comunităţile locale situate la poalele Munţilor Făgăraş pe o lungime de aproximativ 50 de kilometri.
Drumul traversează localităţile Şinca Veche, Şercăiţa, Bucium, Mărgineni, Sebeş, Recea, Gura Văii, Lisa, Sâmbăta de Sus, Drăguş, Viştea de Sus, Victoria şi Ucea de Sus, asigurând conectivitatea directă cu oraşul Victoria şi conectivitatea indirectă, prin drumurile judeţene DJ 104B Făgăraş – Hârseni – DJ 104A şi DJ 104C Făgăraş – Recea, cu municipiul Făgăraş şi inclusiv cu gara municipiului.
Modernizarea „Drumului de sub munte” în date şi cifre:
* Lungimea drumului interjudeţean DJ 104A, DJ 105C, DJ 105P modernizat este de 49.039 metri liniari din care: lungimea DJ 104A – 45.525 m, lungimea DJ 105C – 2.173 m şi lungimea DJ 105P – 1.341 m;
– Suprafaţa carosabilului – 319.528 mp;
– Suprafaţa acostamentelor – 64.422 mp;
– Suprafaţa drumurilor laterale – 16.280 mp;
– Suprafaţa trotuarelor – 24.884 mp;
– 21 de staţii de transport public;
– 19 alveole de staţii de autobuz amenajate.
* Modernizarea drumului interjudeţean a însemnat refacerea structurii rutiere: suprafaţă sistem rutier nou 214.807 mp; suprafaţă sistem ranfosat 104.793 mp.
* Obiectivul investiţional a cuprins lucrări speciale pentru asigurarea scurgerii apelor prin şanţuri, rigole, puţuri absorbante şi reţea de canalizare pluvială.
* În cadrul proiectului au fost reabilitate, modernizate sau reconstruite:
– 105 podeţe transversale;
– 164 podeţe drumuri laterale;
– 401 podeţe de acces la gospodării;
– 15 poduri.
* Alte lucrări au vizat consolidări ale fundaţiei drumului pe anumite porţiuni deteriorate (fundaţie adâncită de parapet, zid de sprijin din beton armat, supraînălţare, protecţie fundaţie cu saltea de gabioane).
* În cadrul proiectului au fost implementate lucrări de siguranţă rutieră, astfel:
– 4.665 metri de parapete de protecţie montate;
– 158,48 km de marcaje logitudinale trasate;
– 2.704 mp de marcaje transversale;
– 1.534 indicatoare şi stâlpi rutieri instalaţi;
– 70 de indicatoare rutiere pe consolă alimentate cu celule fotovoltaice, amplasate pe drum;
– 6 oglinzi rutiere;
– 10.224 metri liniari de benzi rezonatoare.
Lucrări realizate din contribuţia proprie a Judeţului Braşov, în completare
Cu finanţare asigurată din bugetul propriu al judeţului, două treceri la nivel cu calea ferată de pe traseul drumului au fost modernizate la nivel de infrastructură şi suprastructură. Este vorba despre intersecția drumului DJ 104A cu linia de cale ferată 207 Șercaia – Șinca, aflată în intravilanul localităţii Şinca Veche, precum şi despre intersecția drumului DJ 104A cu linia CF 205 Brașov – Podu Olt, din localitatea Perșani.
„Este un proiect extrem de important pentru judeţul Braşov, un proiect mare, cum nu s-a mai realizat de foarte multă vreme în judeţul nostru. Sunt 50 de km de reabilitare capitală a trei tronsoane de drumuri judeţene, cu foarte multe poduri şi podeţe reconstruite şi cu lucrări complexe la structura carosabilului. Acum patru ani am dat ordinul de începere a lucrărilor şi constructorul s-a încadrat în termenul contractual. Vreau să mulţumesc pe această cale tuturor colegilor noştri din Consiliul Judeţean, atât managerului de proiect Daniel Gligoraş, care s-a implicat extrem de mult, a rezolvat problemele legate de culoarele de expropriere şi toate detaliile care au trebuit puse la punct pentru implementarea obiectivului, cât şi celorlalţi colegi din executivul judeţean, domnului preşedinte Todorică Şerban, Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru şi tuturor factorilor implicaţi. Ceea ce vreau să remarc este faptul că am avut un constructor serios, care şi-a văzut de treabă şi a tratat obiectivul cu maximă seriozitate”, a declarat ministrul Dezvoltării, Adrian-Ioan Veştea, la momentul inaugurării.
Valoarea finală a lucrărilor de modernizare a drumului interjudeţean DJ 104A, DJ 105C și DJ 105P a fost de 178,4 milioane de lei.
Modernizarea „Drumului de sub munte” reprezintă o mare reuşită a administraţiei judeţene şi un exemplu de colaborare a autorităţii judeţene cu administraţiile locale care au doar de câştigat în urma implementării proiectului.
Noul drum modernizat va contribui la descongestionarea traficului din zona DN1 Sibiu – Brasov, facilitând legătura cu judeţele limitrofe şi va deschide perspective de dezvoltare economico-socială şi turistică a localităţilor situate în stânga Oltului, de-a lungul Munţilor Făgăraş.
DRUMUL REGELUI CHARLES – „Modernizare și reabilitare DJ 104L Dacia-Viscri-Buneşti (15,06 km)”
Valoarea totală a proiectului 24.495.058,94 lei.
Obiectivul a fost finanţat iniţial în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Locală, iar în anul 2018 a fost preluat în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020 – Axa prioritară 6 Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională.
Traseul DJ 104L reprezintă singura legătură a comunelor Jibert și Bunești cu municipiul Brașov. Această investiție dă un imbold dezvoltării economice a zonei Rupea și determină o creștere a numărului de turiști dornici să viziteze Viscri, satul Regelui Charles.
În data de 17 septembrie 2018, Consiliul Județean Brașov a aprobat în plen cheltuielile legate de proiect și acordul de parteneriat al Județului Brașov cu comunele Jibert și Bunești, unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora trece drumul. Contractul de finanțare a fost semnat în 16 noiembrie 2018.
Lucrările de execuție pe întreaga lungime, de 15,06 kilometri, a acestui drum s-au încheiat în anul 2022.
Acest tronson rutier uneşte comunităţi locale din zona Rupea, pe o lungime de aproximativ 15 kilometri. A fost amplu obiectiv de infrastructură rutieră realizat pentru a conecta oameni şi locuri, dar şi pentru a pune în valoare satul Viscri, locul favorit al Regelui Charles din judeţul Braşov.
Modernizarea drumului județean DJ 104L asigură creșterea gradului de accesibilitate rutieră în zona de nord a județului, dă un imbold dezvoltării economice a zonei Rupea și determină o creștere a numărului de turiști dornici să viziteze satul Viscri.
Prin implementarea proiectului, locuitorii din zonă beneficiază de fluidizarea traficului, de reducerea timpilor de parcurs, dar şi de o mai bună accesibilitate între zonele cu destinaţie turistică şi cele cu funcţiune economică. Fluidizarea circulaţiei determină şi o îmbunătăţire semnificativă a condiţiilor de mediu, sub forma diminuării poluării fonice şi a emisiilor poluante. Nu în ultimul rând, modernizarea infrastructurii rutiere generează direct şi dezvoltare economică, prin atragerea unor noi investiţii în zonă şi creşterea ofertei de locuri de muncă.
Proiectul investiţional a avut două componente:
1.a). „Reabilitarea şi modernizarea DJ 104L: Dacia-Viscri-Buneşti, km 0+000–15+065”, format din următoarele patru sectoare de drum: sector km 0+000–6+950; sector km 7+711–12+851; sector km 13+150–14+710; sector km 14+791–15+009. Practic, este vorba despre întregul drum cu excepţia sectorului de intravilan din satul Viscri, care a făcut obiectul unei investiţii separate.
Valoarea totală a obiectivului de investiție: 22.791.154,70 lei.
S-au efectuat lucrări de lărgire a porţiunii carosabile, reparaţii la terasamente şi podeţe, consolidări şi ziduri de sprijin şi partea carosabilă a fost înnoită în totalitate. De asemenea, a fost refăcută o alunecare de teren şi a fost construit un pod nou în localitatea Buneşti, dat în folosinţă în iulie 2020 (acestea având finanţarea asigurată din bugetul propriu al judeţului Braşov, deoarece au fost considerate cheltuieli neeligibile în cadrul proiectului).
1.b). „Reabilitarea şi modernizarea DJ 104L: Dacia-Viscri-Buneşti, km 0+000–15+065; Modernizare drum, km 6+950–7+711, Intravilan Viscri.
Valoarea totală a obiectivului de investiție: 3.091.549,69 lei.
După ce tronsoanele rutiere situate între satul Dacia şi intrarea în satul Viscri, respectiv între ieşirea din Viscri şi satul Buneşti au fost finalizate şi recepţionate în cursul anului 2020, doi ani mai târziu au fost încheiate şi recepţionate lucrările pentru modernizarea segmentului situat în intravilanul satului Viscri, în lungime de 761 de metri.
Contractul de lucrări a inclus refacerea drumului principal din sat cu respectarea cerinţelor stabilite prin avizul Direcţiei pentru Cultură Braşov în ceea ce priveşte soluţia tehnică şi materialele folosite, având în vedere că Viscri are statutul de sit rural UNESCO.
Astfel, partea carosabilă a fost alcătuită din pavele din bazalt cu o înălţime de 11-13 cm, montate într-un strat de nisip cu o grosime de 3-5 cm. Pietruirea iniţială a fost consolidată cu lianţi hidraulici speciali, carosabilul fiind încadrat cu borduri din piatră fasonată, iar acostamentele s-au realizat din piatră spartă. Șanțurile au fost pavate cu piatră naturală, fiind utilizate pavele din bazalt rostuite cu mortar. Podețele tubulare care asigură accesul în gospodării s-au construit prin acoperirea cu pământ a tuburilor şi a timpanelor, pentru încadrarea în peisagistica locului şi respectarea avizului Comisiei de Cultură. De asemenea, s-au realizat un podeț dalat, alei de acces și racordări la drumuri construite din piatră spartă şi balast, fiind semnalizată restricția de viteză de 25 km/h în intravilanul satului Viscri.
Dezvoltarea infrastructurii de transport rutier şi implicit a accesibilităţii şi mobilităţii persoanelor şi mărfurilor reprezintă un factor determinant pentru susţinerea dezvoltării economice a localităţilor Jibert şi Bunești.
În urma implementării proiectului, intravilanul satului Viscri şi-a păstrat autenticitatea, iar de atunci turiştii şi localnicii pot circula în condiţii normale pe întregul traseu.
CONECTIVITATEA RUTIERĂ ÎNTRE JUDEŢELE BRAŞOV ŞI COVASNA, prin „Modernizare drum interjudeţean Covasna – Braşov care face legătura între drumul naţional DN 12 şi drumul naţional DN 13, format din DJ 131, km 0+000–7+856 şi DJ 131 B, km 0+000–12+978”
Valoarea totală a proiectului: 110.894.604,55 lei, din care cheltuieli totale eligibile: 109.895.685,23 lei. Valoarea finanțării nerambursabile (98%) este de 107.697.771,52 lei, contribuția proprie a beneficiarului (2%) – 2.197.913,71 lei, iar cheltuielile totale neeligibile sunt de 998.919,32 lei.
Prin intermediul acestui proiect se realizează modernizarea drumului interjudețean Covasna – Brașov, care face legătura între DN 12 și DN 13. Lungimea întregului traseu este de 53,5 km din care 19,916 km sunt pe teritoriul județului Brașov.
Drumul străbate localitățile brașovene Măieruș, Apața, Ormeniș, Augustin, (respectiv DJ 131 – 7,8 km și DJ 131 B – 12 km), precum și localitățile Baraolt, Biborțeni, Bățanii Mari, Malnaș Băi din județul Covasna. Prin reabilitarea acestui drum de importanță regională, care face legătura între drumul național DN 12 (Brașov – Miercurea Ciuc – Toplița) și drumul național DN 13/ E 60 (Brașov – Târgu Mureș – Cluj Napoca – Oradea – Budapesta), se asigură conectarea la rețeaua TEN-T, facilitând legătura între județele Brașov, Covasna și Harghita.
Contractul de finanțare a fost semnat în data de 6 februarie 2018. După realizarea şi recepţionarea proiectului tehnic, în data de 21 iulie 2020 s-a semnat contractul de execuţie a proiectului. Valoarea totală a contractului a fost de 108.684.804 lei. Pe 7 august 2020 a avut loc procedura de predare-primire a amplasamentului.
În prezent, drumul este finalizat, în data de 24 mai fiind realizate procedurile de recepţie la încheierea lucrărilor. Proiectul a inclus lucrări privind modernizarea a 15,59 kilometri de drum și a trotuarelor, amenajarea unor staţii de transport public (inclusiv alveolele), realizarea scurgerii apelor pluviale (rigole, şanturi, drenuri, puţuri absorbante), realizarea podeţelor transversale şi a celor care asigură accesul la drumurile laterale, precum și reabilitarea podurilor peste râul Olt, pârâul Măieruş şi pârâul Remetea. De asemenea, au fost prevăzute realizarea sau repararea unor ziduri de sprijin, amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată şi lucrări de deviere a reţelelor de utilităţi. Tot prin acest contract, dar cu finanţare de la bugetul local al Judeţului Braşov a fost modernizat un sector de drum de 5,24 km.
Proiectul a fost implementat prin parteneriatul dintre UAT Judeţul Braşov, UAT Comuna Măieruş, UAT Comuna Apaţa, UAT Comuna Ormeniş şi UAT Comuna Augustin.
Obiectivele specifice ale proiectului:
– Îmbunătățirea capacității portante a drumului. Realizarea unor condiții de circulație superioare celor actuale, totalitatea lucrărilor de modernizare și ansamblul dotărilor care susțin desfășurarea circulației rutiere.
– Creșterea siguranței circulației și realizarea unui confort sporit pentru participanții la trafic prin înlocuirea parapetelor existente degradate și prin parapetele de siguranță proiectate.
– Sporirea vitezei de parcurs – o creștere cu aproximativ 22% a vitezei medii de deplasare pe drumurile județene DJ131, DJ131B după modernizare.
– Sporirea siguranței și a capacității în intersecții.
– Îmbunătățirea condițiilor de mediu prin reducerea volumului de praf, prin adoptarea pe sectoarele de drum cu asfalt existent degradat și a sectoarelor de drum existente pietruite, a unor soluții optime de sisteme rutiere având ca și strat de uzură betonul asfaltic.
Indicatori de realizare: 20,486 km lungime a drumurilor modernizate.
CONEXIUNE MODERNĂ ÎNTRE 2 DRUMURI NAŢIONALE, prin implementarea proiectului „Modernizare și reabilitare DJ 112C Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăvița – Vlădeni (11,67 km)”
Valoarea totală a proiectului este de 21.840.574,19 lei. Cheltuielile totale nerambursabile (98%) sunt de 21.371.733 lei, contribuția proprie a Județului Brașov (2%) este de 436.157,82 lei, iar cheltuielile totale neeligibile totalizează 32.683,37 lei.
Demarat de CJ Braşov pe Programul Național de Dezvoltare Locală derulat de Ministerul Dezvoltării, acest obiectiv a fost preluat şi finanțat în cadrul Programului Operațional Regional, Axa prioritară 6 Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, Prioritatea de investiții 6.1. Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale, Apel de proiecte nr. POR 2018/6/6.1/6 Proiecte nefinalizate.
Contractul de finanțare a fost semnat în data de 23 noiembrie 2018.
Drumul județean DJ 112C face legătura între cele două drumuri naționale importante care pleacă din municipiul Brașov spre nord și nord-vest, DN 1 şi DN 13. Efectele pozitive generate de implementarea acestui proiect constau în eliminarea blocajelor de trafic și reducerea timpului de deplasare, a numărului de opriri și a consumului de combustibil.
Pentru modernizarea și reabilitarea drumului județean Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăvița – Vlădeni, Consiliul Județean Brașov a încheiat un acord de parteneriat cu comunele Dumbrăvița și Hălchiu, unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora trece acest drumul.
Proiectul a fost finalizat la sfârşitul anului 2019.
CMF 41240003