Un automobil Jaguar, datând din 1938 și care i-a aparținut Principelui Nicolae, un împătimit al automobilismului, va fi vândut la Londra pentru un preț de referință cuprins între 300.000 și 350.000 lire sterline (350.000-400.000 euro). Cunoscut sub numele de „Mașina românească”, deoarece firma românească Leonida & Co i-a construit caroseria, acesta este unul dintre cele șase modele SS100 speciale, primul fiind construit pentru Regele Mihai, iar cel pus acum în vânzare fiind comandat de Regina Maria pentru Principele Nicolae, relevă datele Profit.ro.
Lansat în 1936, SS100 a fost primul model sport de înaltă performanță produs de SS Cars Limited – firmă care din 1943-1945 urma să își schimbe denumirea în Jaguar. SS100 a fost comercializat în principal pentru competiții, iar primul său succes major a venit devreme, chiar dacă oarecum pe neașteptate, când Tommy Wisdom, alături de soția sa, a câștigat dificila Probă Alpină Internațională în 1936, învingând Bugatti și aducând noua marcă în atenția publicului continental.
Nimeni nu ar fi luat în considerare atunci posibilitatea ca un prinț român (Mihai) în vârstă de doar 15 ani să fi fost atât de impresionat de isprăvile mașinii. La dorința sa, pentru cea de-a 16-a aniversare, tatăl său, regele Carol al II-lea, i-a comandat un Jaguar SS100. A fost primul SS100 de 3½ litri construit, iar regele a fost impresionat și a comandat imediat un SS Jaguar Saloon de 3½ litri, al cincilea exemplu construit.
Istoria tulbure a automobilului
În anii 1940, în contextul schimbărilor politice din țările est-europene, prințul Nicolae, îngrijorat de siguranța iubitului său SS100, i-a cerut prietenului său și instructor de zbor al Forțelor Aeriene, căpitanul Cula, să ascundă mașina. În mod tragic, Cula a murit într-un accident de zbor la scurt timp după aceea și doar soția sa a știut locul unde se afla Jaguar-ul. Doamna Cula a angajat un avocat pentru a ajuta la rezolvarea treburilor defunctului ei soț, dar un lucru a dus la altul și văduva Cula s-a implicat romantic cu avocatul ei, ceea ce a fost în regulă până când relația s-a răcit și avocatul a solicitat să fie plătit pentru serviciile sale. În cele din urmă, ca plată a luat mașina și documentele ei, iar Jaguarul a fost dus într-o altă locație secretă.
Următoarea parte a poveștii, potrivit casei de licitații londoneze, implică un intermediar influent și bogat din București, care auzise de mașină și istoria ei importantă de la Calcianu, astfel că a abordat-o pe doamna Cula, dar nu a aflat decât de datoriile acesteia față de avocat. Personajul influent l-a contactat apoi pe Nicolae Mazilu, un inginer și pasionat de autovehicule căruia îi datora o favoare, și au aranjat să se întâlnească cu avocatul în prezența unui ofițer al serviciilor de informații ale vremii. Intenția a fost să-l sperie pe avocat să vândă mașina, pentru a-și recupera datoria, și să se despartă de acte.
Citiți mai multe detalii, pe profit.ro.