În toamnă, România ar putea participa la INNOTRANS cu utilajul feroviar realizat de o firmă brașoveană, destinată reviziei căii ferate, produs ce oferă o productivitate de cel puțin 15 ori mai mare decât cea a unui om.
Este vorba de un vehicul motor pentru revizia si diagnoza căii ferate, utilaj care realizează „un RMN al acesteia”, după cum explică un inginer de la Regionala CF Brașov, singura regională ce are în exploatare o astfel de mașină din România, notează clubferoviar.ro.
„Vehiculul motor măsoară totul, face un fel de RMN al căii, verifică toți parametrii, nivelul transversal, longitudinal, torsionarea căii, direcția prin măsurarea săgeților la corzi de 10 și 20 de metri, declivitățile căii, ecartamentul căii, elemente de imagistică la suprastructura căii și imagine panoramică în lungul căii”, spune el.
La Brașov utilajul a fost cumpărat în 2016 la un preț de 350 mii lei pe bucată în urma unei licitații publice organizată de CFR SA. Compania a solicitat la acel moment achiziționarea unui „vehicul motor autopropulsat pentru revizia și diagnoza căii, dotat cu aparatură electronică și tehnică de calcul care să inregistreze automat diagramelor privind datele de stare a căii, să aibă posibilitatea prelucrării informațiilor în timp real (în timpul masuratorilor) excluzând intervenția personalului. Mașina cerută atunci de CFR SA trebuia să permită posibilitatea stocării datelor pentru constituirea unei baze de date si efectuarea unor analize comparative asupra calității liniilor și evoluției în timp a stării elementelor componente ale căii. Nu în ultimul rând vehiculului a trebuit să permită reproducerea în play-back atât a diagramelor, cât și a rezultatelor numerice afișate de către tehnica de calcul.
În prezent CFR SA dispune de un singur TMC – cum se numesc astfel de vehicule care însă este de producție străină, este mult mai mare și mult mai scump. „Acesta al nostru este mult mai micuț decât TMC, dar face chiar mai multe decât acela”, spune inginerul.
Dezvoltarea utilajului a costat aproximativ 3 milioane euro, cheltuielile de prototip iar prețul pe bucată s-ar putea între 250 mii și 300 de mii de euro. Un aparat similar de producție vestică poate costa milioane bune de euro cum în urmă cu 22 de ani prețul unui era de șapte milioane euro.
În prezent utilajul TEHMIN a primit omologarea provizorie și în termen de câteva săptămâni va fi omologat definitiv. Vehiculul face probe dinamice (de frânare, accelerare, decelerare) pe liniile regionalei Brașov în vederea omologării.
Intrarea utilajului în exploatare va ușura munca feroviarilor. Dacă un revizor poate controla zilnic până la 15 kilometri de linie pe ploaie, ninsoare etc, utilajul produs de Tehmin va putea expertiza zilnic peste 150 de kilometri.