Printre modelele experimentale pe care Dacia le-a fabricat în era comunistă se află şi Dacia Braşovia. Vorbim, de fapt, despre strămoşul Daciei Sport, ce avea să fie produsă 7 ani mai târziu.
Cel mai cunoscut produs românesc la nivel internațional este marca Dacia care, anul acesta, sărbătorește 55 de ani de existență. De-a lungul vremii, pe poarta fabricii de la Mioveni au ieșit modele care au scris istoria automobilistică de la noi. Totuși, au existat și eșecuri despre care s-a scris și s-a vorbit prea puțin.
Unul dintre acestea a fost Dacia Brașovia. La începutul anilor ’80, inginerii Dacia se gândeau la un automobil sport. Astfel, a luat naștere Dacia Brașovia, care ulterior a devenit Dacia Sport. Aceasta avea 2 portiere, a fost fabricată pe un şasiu de Dacia 1310 și venea în trei variante de motorizare: 75, 90 şi 105 cai-putere. Modelul a purtat acest nume întrucât a fost asamblat la Brașov. Niciodată prototipul nu a ajuns model de serie.
Multă lume nu știe că primul „Concept” de Dacia Sport s-a lansat în 1979, la EREN, adică Expoziția Realizărilor Economice Naționale, în București, sub forma acestui autoturism denumit Dacia 1300 Sport – Brașovia. Era un concept realizat intr-un exemplar unic de catre Dacia Service Brasov, nu de Uzina de la Mioveni, dar la TIB 1981 a fost prezentata si varianta de serie numita Dacia 1310 Sport. In total, numai 5141 de Dacii Coupe Sport au fost construite in Romania, majoritatea fiind pastrate pentru vanzarea interna, numai 200 ajungand la export, in Grecia, dotate cu motor de 1.2 Economic. Încă de la lansare, Dacia Sport s-a vândut în cele două variante 1310 sau 1410, cu motoare diferite.
Pentru inginerii de la Brașov, cât și pentru cei de la Mioveni, a fost o adevărată provocare construirea unui autoturism coupe. Mai ales că voiau sa utilizeze cat mai multe elemente de la masina deja aflata in productie, Dacia 1310, urmasa modelului 1300, practic, aceeasi caroserie. Însă principalul scop era construirea unui automobil sportiv, după cum îi spunea și numele, mai usor si mai dinamic decat limuzina cu 4 portiere. Însă Dacia Sport a fost o creație complet nouă, românească, deoarece francezii nu au avut niciodata un R12 Sport, asa ca inginerii romani au calcat pe un teren nescunosct. Dar în final, au reușit.