Inițiat în 2020 de către fostul primar George Scripcaru, proiectul amenajării unei „căi verzi” a Brașovului, care să unească centrul orașului, Universitatea, gara, autogara, zonele mari comerciale și industriale/de business și zonele din apropierea ariilor rezidențiale, a ajuns în faza obținerii documentațiilor urbanistice preliminare. Acest lucru după ce proiectul a fost corelat de către actuala administrație locală cu noile proiecte de amenajare a unor trasee pentru ciclism la poalele Tâmpei, în conformitate cu masterplanul velo realizat la inițiativa primarului Allen Coliban.
Astfel, săptămâna trecută, a fost emis un certificat de urbanism care stabilește condițiile derulării unei astfel de investiții și care are o valabilitate de 24 de luni.
Acum trei ani, Primăria Brașov a semnat cu proiectantul bucureștean Bomaco SRL contractul de întocmire a documentațiilor tehnco-economice pentru realizarea acestei „căi verzi” a municipiului care ar urma să fie depusă pentru finanțare prin Programul Operațional Regional 2021 – 2027. Între timp, au apărut lucrări suplimentare, rezultate ca urmare a situației din teren și potrivit calculelor făcute de către proiectanți, investiția se va cifra la suma de 116.899.463,31 lei fără TVA, respectiv 139.110.361,33 lei cu TVA.
În cadrul acestui proiect, se vor amenaja suprafețe pietonale, se vor construi trasee pentru biciclete prevăzute cu stații pentru închiriere biciclete, la care se vor adăuga benzi dedicate transportului public de persoane. Traseul total va avea 42 de kilometri, față de numai 25 km, cât era în propunerea inițială din 2020.
Traseul principal pentru „Calea verde“ se va derula pe mai multe tronsoane, potrivit datelor Primăriei Brașov:
– tronsonul 1: Calea București, din Cartier Noua, până la stația capăt de linie Saturn (joncțiune cu Traseul 1, Traseul 2 și traseul Benzi dedicate pentru transportul public);
– tronsonul 2: B-dul Saturn, de la stația capăt de linie, până la intersecția Gemenii;
– tronsonul 3: B-dul Alexandru Vlahuță, intersecția ITC (joncțiunea cu Traseul 1);
– tronsonul 4: B-dul 15 Noiembrie (joncțiune cu Traseul 1 ) – b-dul Eroilor;
– tronsonul 5: str. Lungă (până la intersecția cu str. De Mjloc) – str. De Mijloc;
– tronsonul 6: Calea Făgărașului – str. Institutului;
– str. Cristianului (tronson str. Mică – str. Cărămidăriei);
– str. Cărămidăriei (tronson str. Cristianului – Calea Făgărașului);
– Calea Făgărașului, str. Cărămidăriei – corelare cu proiect str. Institutului.