La nici trei luni după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat dreptate firmei poloneze PESA la licitația de achiziție a 20 de trenuri interregionale, Curtea de Apel întoarce decizia și obligă ARF să reevalueze oferta polonezilor. Deciziile contradictorii costă România pierderea finanțărilor de sute de milioane de euro de la Comisia Europeană, dar și daune ce pot fi cerute de către participanții la licitație, conform clubferoviar.ro
Nu au trecut nici două luni de la semnarea cu mare fast la Ministerul Transporturilor a contractului în valoare de 1,1 miliarde lei pentru achiziție de către România a 20 de rame interregionale și contractul este în pericol de a fi reziliat. Curtea de Apel s-a pronunțat ieri asupra plângerii depuse de către producătorul francez Alstom, dând dreptate acestuia în disputa cu producătorul polonez PESA, titularul contractului semnat la 19 decembrie 2023.
„Admite în parte plângerea. Modifică Decizia atacată, în sensul că admite în parte contestaţia formulată de Alstom Transport S.A. şi, în consecinţă: – anulează Adresa nr. 6653/15.09.2023 privind comunicarea rezultatului procedurii de atribuire şi Raportul procedurii nr. 6524/12.09.2023; – obligă Autoritatea contractantă la reevaluarea ofertei depuse de POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A., conform motivelor expuse în considerentele prezentei hotărâri”, se arată în decizia judecătorilor
La acest moment nu este clar care sunt pașii de urmat, însă cel mai probabil, din această situație va ieși în pierdere în primul rând România, și nu cei doi producători.
„E o sentință în care se spune că o parte din lucruri trebuie reevaluate și când vom vedea decizia finală, vom trece la reevaluare. Deocamdată nu e vorba de despăgubiri, căci abia am intrat în contract, nu știu cine a fost păgubit sau despăgubit. E semnat, dar nu e produs trenul. Vom vedea dacă e vreo pagubă și în funcție de analize se va plăti acea pagubă dacă e cazul. Noi avem acum o bază legală care ne obligă ca atunci când e decizia CNSC să semnăm contractele. Această decizie întârzie clar livrarea trenurilor, căci trebuie făcută această reevaluare, luată din nou o decizie, acea decizie intră din nou în perioada de posibilă contestare, atribuire și așa mai departe. E prima dată când ne lovim de această situație, inclusiv în tot ministerul. Colegii de la juridic analizează implicațiile, deocamdată aștept motivația Curții, să vedem ce s-a decis acolo”, spune Ștefan Roșeanu, președintele ARF.