Șoferii români circulă haotic în intersecțiile cu sens giratoriu cu 2 sau 3 benzi, deși legea s-a schimbat de 1 an. Se încadrează prost, taie fața participanților la trafic aflați pe banda sau benzile de lângă bordură, semnalizează aiurea.
Regulile pe care șoferii trebuie să le respecte atunci când circulă în sensul giratoriu au fost modificate prin Hotărârea de Guvern 130/2023 din februarie anul trecut, dar aproape în orice intersecție cu sens giratoriu cu mai mult de o bandă pe sens, la orice oră, pot fi surprinși șoferi care nu știu ce să facă.
„Nu mai poți să ieși direct de pe banda a 2-a sau a 3-a a sensului giratoriului și să le tai fața celor de pe celelalte benzi, iar dacă vrei să faci această manevră trebuie să îți semnalizezi intenția, să te asiguri că poți face asta fără să pui în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic. Vechea practică nu mai este valabilă”, explică Poliția Română, pe pagina de Facebook a instituției.
Părăsirea sensului giratoriu se semnalizează în mod obligatoriu și se respectă prioritatea de dreapta la schimbarea benzii
Înaintea modificărilor aduse Codului Rutier în februarie 2023, șoferii care se încadrau corespunzător în sensul giratoriu nu erau obligați să se asigure la părăsirea sensului giratoriu, respectiv să semnalizeze părăsirea sensului giratoriu. Din februarie 2023, însă, părăsirea sensului giratoriu se semnalizează în mod obligatoriu și se respectă prioritatea de dreapta la schimbarea benzii.
Concret, Codul Rutier în vigoare spune așa:
”La articolul 107, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: (1^1) În cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic”.
Adică, nu mai poți să ieși direct de pe banda a 2-a sau a 3-a a sensului giratoriului și să le tai fața celor de pe celelalte benzi, iar dacă vrei să faci această manevră trebuie să îți semnalizezi intenția și să te asiguri că poți face asta.
În intersecțiile cu sens giratoriu, banda 1, respectiv cea care este cea mai apropiată de partea dreaptă a drumului, are mereu prioritate, indiferent de ieșirea aleasă de șofer. Banda 1 are prioritate și în fața vehiculelor care vin din afara giratoriului, și în fața celor care vor să iasă din giratoriu.
Șoferii aflați pe banda 2 au prioritate față de toți cei care circulă pe banda 3 și trebuie să dea prioritate celor de pe banda 1.
Regula este valabilă și pentru următoarele benzi de circulație: ai prioritate față de cei de pe banda superioară și obligativitatea de a da prioritate vehiculelor de pe benzile inferioare.
Cum se semnalizează la intrare și ieșirea din giratoriu
Conform Codului Rutier privind semnalizarea la intrarea în intersecții și schimbării direcției de mers, regulile din giratoriu sunt:
– șoferii care merg pe prima arteră la dreapta vor semnaliza intenția „la dreapta” de la intrarea în giratoriu, până la părăsirea intersecției
– șoferii care merg înainte nu semnalizează, dat fiind faptul că nu-și schimbă direcția de mers, dar vor semnaliza la ieșire din giratoriu „la dreapta”, pentru a avertiza ceilalți participanți că părăsesc intersecția
– șoferii care fac stânga semnalizează „la stânga” la intrarea în giratoriu și „la dreapta” la ieșirea din giratoriu, pentru a avertiza ceilalți participanți că părăsesc intersecția
– șoferii care întorc vor semnaliza „la stânga”, iar la părăsirea intersecției „la dreapta”, pentru a informa asupra intenției de părăsire a giratoriului
– la ieșirea din giratoriu, șoferii, indiferent de direcția din care vin sau banda pe care se află, vor semnaliza „la dreapta”, pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic despre intenția de părăsire a intersecției
24 de comentarii
Du-te nene la giratoriul de la Tess din Ghimbav, ca să vezi cum aplică Codul Rutier „meseriașii” care tranzitează zona…
Bine că Poliția a înțeles cum se aplica noua lege care se bate cap in cap cu alte două legi care zic că trebuie să te incadrezi corect la intrarea in sens pt direcția de mers și a doua faptul că prioritate au cei care circula deja in sens.
Până la urmă trebuie lămurită exact situația și nu lăsată la interpretarea Poliției sau a cetateanului
In opinia mea legea e proasta. Tu cand iesi din sens nu ai atata vizibilitate la ce vine din spate pe dreapta, cata are cel din dreapta sa vada ce vine din spate stanga. De ce? Ce sa vezi, noi avem volanul pe stanga. Orice reglaj de oglinda ai face, oricat te-ai uita spre spate dreapta, ai o sumedenie de unghiuri ,, moarte”.
Sunt de aceiași părere, mai ales în sensurile giratorii mici, dar pe 2 benzi nici nu vezi mașina din dreapta, dar să mai știi intenția șoferului de a merge înainte sau de a face dreapta, nu vezi semnalizarea acestuia, iar după noua modificare, dacă ești pe banda 2 pentru a evita o tamponare, trebuie efectiv să oprești, să te întorci să te uiți prin lunetă care are, căci cine are dubă, van, etc. nu vede nimic, să aștepți să treacă toate mașinile de pe banda 1 și abia atunci să îndrăznești să ieși din sens.
Mai bine mergi doar pe banda 1 că ai prioritate absolută și dacă ești lovit celălalt este vinovat oricum.
Foarte prost legea daca te-ai încadrat greșit mai ieși mâine din sensurile giratorii că nu te lasă nmei daca te vede că ai semnalizat din banda 2 te claxonează toți bine asta in București a fost din totdeauna nu acum că sa schimbat legea
O lege care încalcă principiile de bază care au stat la crearea sensului giratoriu:
-fluidizarea traficului în intersecție;
-nu se depășește în sensul giratoriu
-are prioritate cel care intra primul în sens;
-are prioritate cel care iese din sens;
viteza maxima este de 30 km/h
-nu se oprește în sensul giratoriu
1. Actuala reglementare menține prioritatea celor care circulă deja în SG în raport cu cei care intră in SG. Reglementarea se referă la situația în care ambele automobile sunt deja in SG, pe benzi diferite.
2. Ce înțelegi prin „să te incadrezi corect la intrarwa in SG? Poți să schimbi banda după dorință, cu semnalizare si acordarea priorității celor care circulă deja pe banda pe care vrei să te încadrezi.
Fiecare are OPINIA sa
Legea nu vorbește de sensuri giratorii. Sensul giratoriu este unic.
Un prost care nu a știut să circule in giratoriu a introdus modificarea ci art.107. Adică cei de pe benzile interioare giratoriului (2, 3…) nu mai ies de acolo dacă se circulă bară la bară în acel giratoriu, pe principiul că nu au prioritate.!!! E de noaptea minții!!! Trebuia specificat clar în decret pe ce bandă trebuie sa te incadrezi dacă ieși la prima, a doua sau a treia intersecție, nu să se plimbe un prost pe banda 1 tot giratoriul pe principiul că are prioritate și să-o blocheze pe toți din giratoriu. Nu ne mai facem bine!!!
Respect
Toate giratoriile au preselectare de banda inainte sa intri si directia aleasa in preselectare este obligatorie.
Daca intri pe banda 3 cu preselectare de obligatoriu la stanga nu ai voie sa mergi inainte (a 2 iesire) si sa-i tai fata celui ce s-a incadrat corect pe banda 2. Este simplu si mai este si vopsit pe asfalt inainte de giratoriu.
Cei mai slabi legiuitori din istorie se referă la circulația pe benzi și prioritatea masinilor care circula pe ele in care cel care este pe panda a 2 are prioritate când se retrage pe banda 1 pentru eliberarea benzii de viteza in giratoriu e invers ce sa înțelegem ?
Bineînțeles că în poză, prioritate ar trebui să aibă autoturismul roșu pentru fluidizarea traficului și pentru a nu-i prinde Revelionul pe cei din giratoriu. Dar cum la noi toate sunt cu susul în jos……..
Atunci când ești pe orice bandă la intrarea în sensul giratoriu este aiurea să semnalizezi stânga, deoarece ești pe drumul cu prioritate, iar acesta oricâte cotituri face nu trebuie să semnalizezi- nu părăsești drumul prioritar. Se semnalizează părăsirea drumului cu prioritate, adică dreapta, la ieșirea din sensul giratoriu!
👀👀👀👀🤭
Giratoriul este ca orice circulatie pe un drum cu mai multe benzi si este normal sa fie delimitate si trecerea de pe o banda pe alta sa fie semnalizata.Prostia mare este ca le fac cu 3 benzi si poate mai multe chiar ,cand de fapt doar doua sunt utile si celelalte mai rau incurca.Asa ca ,cel care se baga mai spre centru ar avea zic eu ceva motive/avantaje :ar trebui sa fie mai liber pe acolo,drumul e mai scurt si vizeaza iesirea mai tarzie(unii chiar nu cunosc zona si trebuie sa repereze iesirea buna deci da,pot face de mai multe ori giratoriul,mai ales ca trebuie sa mergi incet ca asa mare tehnologie avem cu aceste GPSuri ca nu-s in stare sa te pozitioneze altfel pe harta,rapid).Dar trebuie sa aiba si ei un inconvenient,acesta cu prioritatea.Dar este normal…La mersul in linie dreapta pe mai multe benzi sunt obligati cei de pe banda 1 sa acorde prioritate sau e tot asa ?Deci de pe banda2 semnalizezi dreapta si te bagi cand ai loc sau a-ti face cineva.Si la fel faci si tu de pe banda1 cand vrei sa treci pe 2,semnalizezi stanga antai.In giratoriu nu se poate acorda de dreapta celor care intra pt ca altfel s-ar bloca imediat.Este ca in magazin…Au prioritate cei care ies ca altfel tot intrand se umple rapid ,ca nu mai poate iesi nimeni.Ideea este sa iasa cate unul,dintre cei care au apucat sa intre si apoi cei care nu au reusit macar sa astept afara nu sa intre si sa blocheze(doar nu vreti trafic ca in India sau Turcia)?Bine ,ceea ce descrieti voi de fapt se datoreaza aglomeratiei extreme si nimeni nu poate face minuni.O problema este cand se fac giratorii de diametre prea mici(pe motiv de prostie sau lipsa spatiu) acolo unde exista flux mare de veh(artera princioala,doua benzi pe sens).Un giratoriu la sol nu poate face minuni si in cazurile astea pasarela suspendata, pt o directie de mers ,se impune.Si nici nu stiu de ce dureaza si costa atat la noi ca pana la urma nu e decat niste beton si fier.Mai usor de construit cavo casa.Se folosesc orefabricate ca sigur picioarele sunt doar pe cateva tipodimensiuni de lungimi si grosimi iar traversele care se aseaza una langa alta,mai simplu :au lungimea fix cat doua benzi,ca nu e pod ca sa prevezi si trotuar ,grosimea la fel… ).Dar cine sa le faca daca votati mafia PSD la nivel national si puscariasii stau pe banii mei degeaba la caldura?
Cea mai idioată modificare făcută vreodată. Parca sensul giratoriu nu e tot o intersecție, cu mențiunea specială că e cu prioritate de stânga. E din noaptea mintii cum, pe un drum cu două benzi pe sens, de pe banda 1 poate face stânga și să taie calea tuturor celorlalți. Cum să dai prioritate de dreapta, unuia care merge PARALEL cu tine, tu pe banda 2 și el pe banda 1???prioritate de dreapta înseamnă că vine din dreapta, nu paralel cu tine… E din puțul gândirii aberația asta.
pe banda I a ai voie sa te invarti 24 de oreee!
Puneti mana pe carte!
Art. 107. –
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordură sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stângă;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
Romaniei citesc pe silabe sau nu stiu sa citeasca de loc!
Le dam teste de alcool, de droguri!
Dar la citire, le dam teste?
Va dau scris, mimim 5% nu stiu sa citeasca!
Atunci, cum au luat carnetul de conducere?
De ce avem atatea accidenteeeee?
Pai aia de pe banda 2 și 3 n-au decât sa se invarteasca în sens pana prind pe unul (de pe banda 1, care are prioritate) sa le cedeze locul. Și cei dacă blochează o tura doua sensul, au timp ceilalți sa admire peisajul și să-și exercite vocabularul.
Si inainte sa se aduca modificari la lege tot asa se circula in toate tarile Europei. Sensul giratoriu se paraseste de pe prima banda. Daca esti pe banda 2-3 …. te incadrezi usor pana ajungi pe banda 1 si apoi iesi. Circulatia pe drumurile publice cu mai multe benzi se face circuland pe banda 1 nu pe 2 sau pe 3 ca esti tu smecher ca ai BMW sau Ferrari. Vrei sa depasesti autovehiculul din fata ta? Te incadrezi pe banda 2 il depasesti dupa care revii pe banda 1. Cam asa este regulamentar. Cand te apropii de o intersectie, incepi sa te incadrezi pe benzile care fac la dreapta, inainte sau la stanga in functie de directia in care mergi. Pana nu va intra in cap aceste reguli de bun simt tot ciobani o sa fiti pe drumurile publice. Schimbarea benzilor de circulatie se face dupa ce te asiguri indiferent daca treci de pe 1 pe 2 sau invers.
– șoferii care fac stânga semnalizează „la stânga” la intrarea în giratoriu și „la dreapta” la ieșirea din giratoriu, pentru a avertiza ceilalți participanți că părăsesc intersecția
– șoferii care întorc vor semnaliza „la stânga”, iar la părăsirea intersecției „la dreapta”, pentru a informa asupra intenției de părăsire a giratoriului
Unde este asta in lege? La intrarea in sensul giratoriu nu este obligatorie semnalizarea, nici dupa schimbarea de anul trecut. Am frunzarit legea si nu am gasit sa fie obligatorie, e doar o practica luata din vorba in vorba.
Poliția Brașov – Spaima Circulației
https://youtu.be/0DzOj4Cprcc