Judecătoria Sectorului 1 București a decis că menține dispozițiile unui proces verbal de constatare a contravenției, pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) l-a emis către Procredit Bank SA și care a fost contestat de operatorul economic, în instanță. În urma acțiunii de control desfășurată de ANPC în luna aprilie 2023, la banca menționată comisarii au constatat nereguli care au impus aplicarea unei amenzi contravenționale în valoare de 50.000 lei.
Echipa de control a solicitat trei contracte de credit pentru fiecare tip de produs acordat în perioada 2019-2022, care a înregistrat cel puțin o rambursare parțială în avans, și trei contracte de credit cu rambursare totală în avans.
După analizarea acestora, a fost identificată o practică comercială incorectă – respectiv, o acțiune înșelătoare, utilizând informații false sau inexacte și un mod de prezentare înșelător, de natură a induce în eroare sau susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibil a-l determina să ia o decizie de tranzacționare pe care, altfel, nu ar fi luat-o, așa cum este aceasta definită de legiuitor.
Comisarii ANPC au propus, de asemenea, măsura de încetare a practicii comerciale incorecte de către operatorul economic financiar-bancar, prin care se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioada de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatatorii medii să poată beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător.
“În urmă cu nu foarte mult timp, eram numiți analfabeți funcțional, culmea, de către oameni legați direct sau indirect de sistemul bancar.
Ni se explica atunci cât de nepregătiți sunt colegii mei și eu personal, în raport cu creditele date consumatorilor.
Iată că o primă instanță îmbrățișează punctul Autorității de vedere și dă dreptate consumatorilor.
Povara financiară a unora este beneficiul altora, cei care au sponsorizat tirul afirmațiilor împotriva noastră.
Există dreptate și pentru căței, chiar dacă dulăii nu vor!” a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Decizia instanței de judecată poate fi atacată cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare.
Referitor la soluția emisă de prima instanță, din data de 09.02.2024, privind anularea procesului verbal de contraventie, ProCredit Bank anunță că urmează să formuleze apel.
„Subliniem faptul că ProCredit Bank respectă cu strictețe prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare și rambursare a unui credit bancar, conform OUG 50/2010 și OUG 52/2016.
Modalitățile de calcul ale dobânzii din toate contractele ProCredit Bank sunt cele permise de lege, fiind similare cu practicile bancare la nivel national și european.
Clienții ProCredit Bank pot alege varianta ratelor egale sau descrescătoare, cu analiza riguroasă a capacității de rambursare. Astfel, clienții care doresc să aibă aceleași cheltuieli lunare în legătură cu creditul, pot alege rate lunare fixe, formate din dobânda calculată la soldul creditului din luna respectivă și o parte din sold, cu diminuarea progresivă a acestuia. Rambursarea prin rate descrescătoare este potrivită clienților care își doresc să achite lunar mai mult din soldul creditului, suportând o rată mai mare în primii ani de contract. În plus, clienții ProCredit Bank pot opta oricând să ramburseze anticipat parțial sau total creditele, ceea ce reduce, evident, valoarea dobânzilor viitoare.
Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au trimis în cursul anului trecut precizări privind interpretările apărute în spațiul public pe marginea declarațiilor oficialilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), cu privire la modalitatea de calcul și plată a ratelor la credite:
Acestea susțin că băncile din România respectă legislația națională privind modalitatea de calcul a ratelor în conformitate cu OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile.
ProCredit Bank își reafirmă angajamentul ferm de a oferi transparență și încredere în relația cu clienții, respectând întotdeauna legislația și standardele etice ale industriei bancare”, au precizat reprezentanții ProCredit Bank România.