Startupul brașovean ROCCO a luat naștere în 2023 cu scopul de a crește comanda medie a restaurantelor și cafenelelor cu 10% sau mai mult și pentru a ajuta aceste afaceri să-și fidelizeze clienții.
„În mall în zona de food court suntem deja obișnuiți să vedem acele ecrane mari de comandat cu touchscreen în dreptul lanțurilor mari de restaurante. Inițial ele au fost gândite să ajute cu gestionarea cozilor la orele de vârf. Surpriza a fost să observe că prin ecran comanda medie e cu 20% chiar 30% mai mare decât la casier. Și e simplu de ce. Dacă pe tine te întreabă casierul „Doriți și desert?” realizezi că acum începe o conversație întreagă „Ce desert aveți? Cât e de mare? Ce preț? Ce conține?…” și soluția simplă e „Nu, mulțumesc”. Pe ecran ai toate informațiile astea direct în fața ta și iei o decizie informată rapid. Tot ce fac ecranele astea de comandat noi am pus pe telefonul clientului. Clientul scanează un cod QR și se apucă direct de comandă pe care o face și plătește direct din telefon, fără să instaleze absolut nimic”, spune Robert Marian, fondatorul rocco.ro, „și de aici vin avantajele restaurantului – are aceeași creștere a comenzii medii, dar fără costurile mari de instalare, de mentenanță, de dezvoltare software dedicat și, fiind direct pe telefonul clientului, putem face fidelizarea clienților din aceeași platformă.”
Premiul „Best Startup”
În ecosistemul antreprenorial din România au apărut în ultimii ani mai multe programe care ajută antreprenorii pe drumul lor de la idee la validare a ideii și până la implementare. Unul dintre aceste programe este „Bright Labs Incubator” organizat de „Make IT in Oradea”, o inițiativă a Primăriei Oradea pentru a descoperi cele mai bune startupuri din România, pentru a le ajuta să crească și pentru a le invita să se relocheze în Oradea în ecosistemul antreprenorial local.
Din peste 70 de aplicanți, au fost selectate 30 de startupuri pentru faza inițială martie-mai în care scopul a fost să se valideze dacă există o piață și o cerere destul de mare pentru produsul fiecărui startup.
La finalul lunii mai, toate startupurile și-au prezentat progresul. Cele mai bune 10 din cele 30 au fost selectate în faza principală iunie-septembrie unde accentul se pune pe dezvoltarea produsului.
În octombrie au avut loc prezentările finale ale celor 10 startupuri la „Demo Day” în Oradea – un eveniment la care a participat ecosistemul antreprenorial din Oradea, cele mai importante fonduri de investiții din România, inclusiv un fond de investiții din Budapesta.
Cele 10 startupuri s-au prezentat în stilul tipic de „startup pitch” după sistem american – prezentare de 3 minute despre toate subiectele de interes: problema care se rezolvă, soluția propusă, cât de mare e potențialul pieței țintă, concurenții, echipa din spate, modelul de afaceri și nevoia financiară pentru perioada următoare.
La finalul serii, startupul brașovean ROCCO a fost votat câștigătorul marelui premiu „Best Startup”.
După acest rezultat, ROCCO a avut posibilitatea să primească o finanțare de 50.000€ din partea „Make IT in Oradea” cu condiția de a muta afacerea și cel puțin o parte din echipă la Oradea. Momentan ROCCO a refuzat oportunitatea celor din Oradea pentru a continua să dezvolte ROCCO în Brașov.
Ce înseamnă să dezvolți un startup la Brașov
ROCCO este creat de o echipă din Brașov care și dezvoltă soluția și afacerea în Brașov. Asemenea povești sunt mai de grabă associate cu orașe ca București sau Cluj-Napoca și, mai nou, orașe ca Oradea.
„La Brașov avem un ecosistem antreprenorial încă foarte puțin organizat. De aceea am căutat și ne-am orientat spre oportunitățile din București, Oradea șamd. În schimb simțim o poftă și o foame a brașovenilor pentru povești de succes, cum este Mondly – aplicația de învățat limbi, născute și create aici. Prin urmare dorința oamenilor de care am dat de a ne ajuta a fost enormă. Ce căutăm momentan sunt restaurante și cafenele care vor să lucreze din aproape cu noi pentru a face ROCCO super util și profitabil pentru locația lor, cât mai plăcută pentru clienții lor și pentru ca noi să înțelegem ce funcționalități să aducem și în ce fel să arate”, zice Robert Marian.