Autorizată încă din martie 2021, construcția traseului de biciclete dintre zona de agrement „La Iepure” și terminalul de autobuze de pe Poienelor ar urma să demareze abia în acest an. Primăria a lansat ieri licitația publică pentru selecția unui constructor, costul lucrărilor fiind estimat la suma de 5.425.575,63 lei fără TVA, respectiv 6.456.434,99 lei cu TVA.
Așa-zise vicii de proiectare rezolvate în… ani
Deși proiectanții, care au schițat și autostrada pentru cicliști din Timișoara, au avut o variantă de proiect încă din 2021, Primăria Brașov a solicitat o reproiectare a acestui traseu, cât și a continuării sale spre Centrul Civic, acuzând unele deficiențe. Potrivit primarului Allen Coliban, în proiectul propus se constatase că există zone unde riscul producerii de accidente era foarte mare, din cauza poziționării traseelor de biciclete între carosabil și parcările publice.
„Felul în care fuseseră proiectate nu respectau nici standardele, nici măsurile de siguranță. Ele ar fi trebuit să treacă prin spatele mașinilor parcate în spic. În momentul în care un șofer ar fi ieșit din parcare, ar fi intrat cu spatele în pista de biciclete fără să poată să asigure. Acest lucru știm din tot ceea ce există, cazuistică și norme europene, că este inacceptabil și este un pericol major pentru bicicliști, pentru participanții la trafic. În forma actuală propusă de proiectant, vorbim despre piste de biciclete de trei metri, dublu sens, deci un metru și jumătate pe sens, mai mult decât prevede standardul românesc la ora actuală, și care beneficiază și de zonă de siguranță și de elemente de cauciuc care să separe de traficul auto. Vorbim de piste pe care ni le dorim, pe care brașovenii și le doresc, și care să fie circulabile în condiții de siguranță”, declara în martie anul trecut primarul Allen Coliban.
Potrivit datelor tehnice actuale, pista va avea o lungime de 3,94 km pe traseul parcare/terminal RATBV în zona străzii Molidului (capăt zona „La Iepure”), strada Molidului, Bulevardul Valea Cetății, strada Tâmpei, strada Vasile Alecsandri, Strada Carpaților, strada Poienelor. De asemenea, proiectul include și amenajarea trotuarelor adiacente pe o suprafață de 8.015 mp în zonele afectate de lucrări pe perioada execuției.
Banii europeni s-au pierdut
Acesta este unul dintre proiectele pentru care, în 2020, în timpul mandatului primarului George Scripcaru, Primăria accesase un contract de finanțare nerambursabilă prin Programul Operațional Regional. Termenul final dat pentru cheltuirea banilor europeni pentru investițiile derulate prin acest program era 31 decembrie 2023, astfel că în contextul în care pista nu a fost finalizată din finanțarea asigurată prin proiect de 3,32 milioane de lei, s-au putut deconta doar 5%, potrivit unui raport al autorității de management. De altfel, la finalul anului trecut, Consiliul Local a aprobat ca toate proiectele care nu au fost finalizate prin POR să continue cu finanțare de la bugetul local.
Un comentariu
Banii s-au dus, pistele nu sunt. Încă un succes marca Nuliban!
La inca un mandat!