Banii europeni au fost pentru Brașov un atu în vederea dezvoltării. O serie de proiecte de anvergură, cum ar fi dotarea operatorului de transport cu autobuze și troleibuze moderne nepoluante, crearea unor noi legături rutiere (strada Zaharia Stancu care accesibilizează zona Coresi și Drumul de Sud- Est: Noua – Centură) sau amenajarea unor noi pasaje (Independenței și Fartec), dar și crearea unor noi accese forestiere cu rol de promenadă (Drumul Crucur) fiind realizate cu fonduri nerambursabile asigurate din bugetul Uniunii Europene. Astfel, efortul bugetar din „buzunarul” brașovenilor a fost la un nivel redus, fiindcă trebuiau asigurate doar cofinanțări și alte cheltuieli neeligibile minore, iar gradul de îndatorare al municipiului a scăzut în mod vizibil.
Din aproape 328 de milioane de lei de la UE, s-au accesat puțin peste 137 de milioane de lei, iar unele investiții s-au mai și scumpit
De altfel, la finalul anului 2019 și începutul lui 2020, în mandatul primarului George Scripcaru, Primăria Brașov a semnat contractele de finanțare pentru o serie de investiții de anvergură în domeniul transportului și al mobilității, educațional sau de recreere și sport. Astfel, în conturile Primăriei de la Uniunea Europeană, prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, Axa Prioritară 4, „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”, ar fi urmat să intre 327.778.458,99 lei pentru 13 investiții. Acestea aveau deja o serie de demersuri birocratice efectuate în mandatul lui George Scripcaru, cum ar fi de exemplu studiile de fezabilitate, care au stat de fapt la baza acordării acestor finanțări.
Toate proiectele trebuiau finalizate anul trecut pentru a nu se pierde banii
Noua administrație condusă de către primarul Allen Coliban a acuzat însă o serie de vicii de proiectare sau alte deficiențe tehnice, astfel că majoritatea parte din aceste proiecte au fost „regândite”, fiind cheltuiți alți bani pentru efectuarea unor noi documentații tehnice. Timpul a trecut, astfel că unele dintre investiții nu au ajuns încă nici în faza de desemnare a unor contractori care să le execute. Acest lucru nu înseamnă altceva decât pierderea unor bani europeni. Potrivit contractelor de finanțare, termenul maximal pentru finalizarea investițiilor era 31 decembrie 2023. În acest context, finalizarea ar urma să se efectueze exclusiv cu finanțări de la bugetul local, respectiv din banii brașovenilor.
Astfel, în conformitate cu o analiză efectuată la nivelul autorității de management a proiectelor, care a intrat în posesia BizBrașov, gradul de absorbție al fondurilor europene prin POR la nivelul municipiului Brașov, la finalul anului trecut, a fost de numai 41,8%, respectiv 137,096,005.58 lei.
Doar 4 proiecte au fost finalizate „la cheie”, pentru restul vor trebui scoși bani de la bugetul local
Din cele 13 proiecte finanțate pe această axă, potrivit raportării la nivelul ADR Centru, doar 4 proiecte au fost finalizate în totalitate: achiziția de mijloace de transport moderne (finanțare UE de 75.206.942,67 lei), eficientizarea energetică a Corpului A al Colegiului Transilvania (finanțare UE de 10.740.122,34 lei), construire grădiniță în noua zonă rezidențială a cartierului Tractorul (finanțare UE de 7.645.061,48 lei) și realizarea terenului multifuncțional de recreere și sport din zona „La Iepure” (finanțare UE de 8.363.119,15 lei). Aproape finalizat este și terminalul de transport public de la Gară, unde până la finalul anului trecut se decontaseră 90% (12.496.947,06 lei) din finanțarea europeană asigurată.
Doar pentru garajul RATBV vor trebui scoși din buget peste 125 de milioane de lei
Situația cea mai complicată a fost cea privitoare la garajul RATBV pentru flota de autobuze electrice, acesta fiind proiectul cu valoarea cea mai mare din exercițiul financiar anterior. Primarul Coliban a susținut că în momentul în care a început elaborarea proiectului tehnic, s-au constat o serie de erori sau lipsuri: nu erau prevăzute instalațiile tehnice, de la cele electrice la cele de apă și canalizare, soluția de construire a garajului era cu structură metalică, deschisă, potrivită pentru un garaj pentru autobuze diesel, nu pentru autobuze electrice, care se încarcă în timpul nopții. Astfel, din cele 71.317.373,87 lei care trebuiau să vină de la UE, Primăria Brașov a decontat până la final de 2023 doar 10% din sumă, 7.131.737,39 lei. Valoarea totală a lucrărilor este însă de 132.423.709,59 lei, astfel că doar pentru acest proiect Primăria va trebui să asigure din bugetul municipiului peste 125 de milioane de lei.
Și în cazul celor două trasee pentru bicicliști, care ar urma să facă legătura între Răcădău, zona străzii Poienelor, Gară și Centrul Civic, unde deocamdată nu a fost finalizată licitația pentru lucrări, s-au decontat pe POR doar 349.241,52 lei pentru primul traseu și 166.046,18 lei pentru cel de-al doilea, din finanțările de 6.984.830,34 lei, respectiv 3.320.923,58 lei.
Început este și parcarea de tip park & ride din Bartolomeu, dar, potrivit documentului citat, din finanțarea de 53.035.518,65 lei s-au putut deconta până la final de 2023 doar 10%, restul fondurilor urmând să fie asigurate din bugetul Brașovului, astfel încât proiectul să fie definitivat până la final de an.
Un alt proiect de anvergură care va trebui achitat din banii brașovenilor este și cel de monitorizare și control al traficului, care include instalarea mai multor camerea de supraveghere, senzori de trafic, precum și semaforizarea unor zebre, inclusiv cele din anumite sensuri giratorii. Acest proiect avea asigurat din bani europeni, în conformitate cu contractul de finanțare semnat în martie 2020, o sumă de 31.333.732,70 lei. Și implementarea extinderii sistemului de management informatizat al transportului public a rămas fără finanțarea totală de 15.616.533,29, până la finalul anului trecut Primăria putând să tragă doar 624.661,33 lei. Acest proiect, precum și cel de amenajare al garajului RATBV vor trebui finalizate cel târziu până la 31 decembrie 2026.
Consiliul Local și-a dat girul de continuare a investițiilor cu bani de la bugetul local
Consiliul Local a aprobat prin hotărâri ca toate aceste proiecte care nu au fost finalizate din fondurile europene pe POR să fie continuate cu fonduri din banii brașovenilor. În caz contrar exista riscul ca și puținii bani decontați de UE să fie înapoiați. De exemplu, 20.578.861,72 lei, ar urma să fie prevăzuți în bugetul local pe 2024, conform Hotărârii de CL 966/2023 pentru amenajarea benzilor dedicate transportului public, deși pe POR se asigurase pentru proiect o finanțare de 16.303.221,55. Din nefericire, din cauza unor așa-zise vicii proiectul a bătut pasul pe loc pentru a se ajunge la o formă finală care să fie scoasă la licitație și nu a fost contractat nici până în ziua de astăzi.
3 comentarii
Coliban: impotenta si incompetenta
Las’ ca vine jupanu’ Vestea , calare pe un avion Turkish Airlines si -intocmai cum a „rezolvat” aeroportul- va da drumul la „lapte si miere” ,iar brasovenii vor primi covrigi de prin toate cozile cateilor liberali !
Coliban e primar de facebook. La fel ca si Lasconi la Campulung ,