Reprezentanții Primăriei Brașov încearcă de mai bine de trei ani să realizeze documentația pentru proiectul preliminar amenajării unui pasaj rutier care să facă legătura între noua zonă rezidențială a cartierului Tractorul și Calea Feldioarei – DN 13 (Dedeman), după ce s-a renunțat la pasajul hobanat între Gară și Tractorul. Astfel, în noiembrie 2022 a fost lansată o licitație în vederea selecției unui proiectant care să întocmească studiul de fezabilitate aferent, fiind depuse 3 oferte, iar în august anul trecut a fost semnat și contractul de lucrări, cu termen de finalizare de 24 de luni.
Acum, proiectanții sunt în faza obținerii avizelor de specialitate pentru acest studiu de fezabilitate. După cum ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea, cel mai important aviz este al CFR, documentația tehnică fiind depusă în vederea analizei de către compania feroviară. De altfel, începând de săptămâna viitoare ar urma să demareze foraje în zonă în vederea realizării studiului geotehnic, după cum a precizat reprezentantul municipalității.
Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost semnat cu firma bucureșteană TPF Inginerie SRL pentru suma de 1.210.378,13 lei fără TVA, respectiv 1.440.349,97 lei cu TVA.
Potrivit temei de proiectare, pasajul rutier va supratraversa linia de cale ferată București – Brașov – Sighișoara, în spatele zonei în care funcționează magazine de materiale de construcții (ex. Dedeman, Black Sea) și va face legătura între b-dul Griviței și rețeaua de străzi din zona nouă a cartierului Tractorul. În cadrul elaborării SF-ului, proiectantul va trebui să prezinte cel puțin două scenarii privind zona de amplasare a pasajului.
Un proiect luat în calcul din vremea administrației Scripcaru
Proiectul era luat calcul și în timpul administrației conduse de către fostul primar George Scripcaru, însă prioritar la acea vreme era pasajul hobanat Tractorul – Gară, pentru care fusese realizată și partea de proiectare preliminară. Odată instalat în funcție, primarul Allen Coliban i-a convocat pe brașoveni la o dezbatere publică pe tema acestui hobanat, iar concluzia celor prezenți susținută și de anumiți arhitecți a fost că nu este o investiție oportună, deoarece era prea scumpă, aproximativ 50 de milioane de euro, nu avea nici sursă de finanţare şi nu mai corespundea actualelor cerinţe de mobilitate ale Braşovului. Pasajul Tractorul – Dedeman a fost inclus ca măsură în vederea descongestionării circulaţiei şi de experţii care au realizat studiul de trafic pentru municipiul Braşov. Un alt proiect care urma să descongestioneze cel puțin traficul în zonă era și cel de lărgire la trei benzi pe sens a străzii 13 Decembrie și pe tronsonul de la Coresi spre Rulmentul, însă a fost trecut pe linia moartă în ultimii ani.
După ce va termina partea de avizare, proiectantul va trebui să efectueze și un studiu de trafic, dar și o analiză cost-beneficiu pentru această investiție, în conformitate cu contractul semnat cu Primăria Brașov.